Ethereal Riffian – Youniversal Voice

Ethereal Riffian – Youniversal Voice

Eigen Beheer, 2016

Ethereal Riffian (schaamteloze naam), wie kent ze niet? Het Oekraïense viertal brengt na een relatief kort bestaan een live-album uit. De band klinkt voor het grootste als een extreem afgewaterde versie van Sleep en diens nauwe verwanten Om en High On Fire, met ook nog een aardige dosis Bong. ‘Leuk!’, hoor ik u misschien denken, maar bedenk wel dat de nadruk ligt op afgewaterd en dat we hier gerust kunnen spreken van het nodige knip- en plakwerk van riffs van de genoemde bands. Schijnbaar heeft de band de kans gehad om een live-album op te nemen en dat is dan ook gebeurd.

Allemaal leuk en aardig, maar doe het dan wel fatsoenlijk met een degelijke productie. Niet dat deze te wanstaltig is om naar te luisteren, maar er valt het nodige aan te verbeteren. Het geluid klinkt dun, de vocalen en gitaar liggen (haast storend) prominent in het gehoor en de aanwezigheid van een publieksreactie is minimaal ( niet dat dit een must is, maar het is wel de kers op de taart bij een live-album). Het repertoire is samengesteld met werk uit de hele discografie, waarbij niet enkel de twee albums aan bod komen, maar ook de EP die na dit album is uitgebracht. De band is technisch prima bezig en ook de vocalen vallen zeker niet tegen, wat nog wel eens wil gebeuren bij een optreden. Toch sluipt er een sleur in de muziek die maakt dat het op den duur wat saai wordt. Al met al is dit album goed voor een optreden van een ruim uur en dat is meer dan genoeg.

Youniversal Voice was, als je het mij vraagt, niet echt nodig geweest. Het is grappig om te horen dat een band zowel in de studio als op het podium zijn mannetje staat, maar ik kan niet zeggen dat dit een document is dat je gehoord moet hebben. Snel door naar de volgende release, met (hopelijk) een betere productie.

Ethereal Riffian - Youniversal Voice

1. Sword Of The Deathless
  2. Beyond