Autokrator – The Obedience To Authority

Autokrator – The Obedience To Authority
Godz Of War, 2016

Het Franse Autokrator kwam in april met haar tweede cd. Op het debuut hadden de nummers nog titels. Deze keer zijn het acht hoofdstukken. Het kwartet is op The Obedience To Authority gereduceerd tot een duo. Mijn collega recensent hoorde op het debuut een machinaal klinkende drum en veel repetitieve riffs.

Op de opvolger The Obedience To Authority Zijn beide euvels verholpen. Wat ervoor in de plaats is gekomen is een drum- en gitaargeluid dat erg donker en wollig klinkt. De drums staan daarbij dermate hard in de mix dat de gitaren en vocalen naar de achtergrond worden geduwd. Het drumgeluid heeft daarbij erg veel echo meegekregen waardoor het lijkt alsof ze in een veel te grote kerk zijn opgenomen.

Er worden op de juiste momenten wat ambiant klanken toegevoegd. Deze zorgen ervoor dat er een zwaar duistere sfeer wordt neergezet. De apocalyps lijkt niet ver weg wanneer The Obedience To Authority haar rondjes in de cd-speler maakt. Verreweg wordt dit het duidelijkst in Chapter V waarin het lijkt alsof de opgenomen gitaren achterstevoren worden afgespeeld.

Autokrator duwt zichzelf hiermee in de niche van het black- en deathmetalgenre. Meer dan ooit is dit een cd geworden die enkel door een klein deel van de liefhebbers van dit toch al niet al te grote publiek gewaardeerd zal worden. Of je daarbij hoort? Eerst maar eens luisteren is het enige advies dat ik mee kan geven. Onderstaand cijfer is mede gebaseerd op mijn mening dat de gitaar te weinig hoorbaar is en er teveel echo in het totaalgeluid is verwerkt. Kick je daar echter op, dan tel je er voor jezelf een pak punten bij.

Autokrator - The Obedience To Authority

1. Chapter I
  2. Chapter II