Minotaur – Beast Of Nations

Minotaur – Beast Of Nations
High Roller Records, 2016

Cultband Minotaur is terug van nooit weggeweest. Nadat eerst twintig jaar gewacht kon worden op een opvolger voor ondergrondse klassieker Power Of Darkness, was het nu zeven jaar wachten op nieuw werk na het uitbrengen van het album God May Show You Mercy… We Will Not. Beast Of Nations is nu hier en het is goed om te horen dat de band nauwelijks aan ouderwets geluid heeft ingeboet, wat nog weleens het geval is bij bands uit vroegere tijden. Het is een kwartier aan primitieve Duitse thrash/heavy metal geworden dat absoluut geen zoden aan de dijk zal zetten, maar dat is ook niet iets wat verwacht kan worden.

Stuk voor stuk staan de nummers bol van de venijnige agressie, wat niet alleen te horen is het knijpende gitaargeluid, maar ook in de schreeuwende vocalen van Andi Richwein. Denk een beetje aan oude Kreator op dit vlak en je zit behoorlijk in de buurt. Zo goed als de klassiekers van die band wordt het uiteraard niet, maar drieëndertig jaar na dato doet Minotaur het nog steeds heel aardig en meer kunnen we niet verwachten. Af en toe loopt het wat stroef, zoals bij opener 27 Dead wanneer er een trage riff wordt ingezet, wat jammer is, want er had zeker wat meer inspiratie in kunnen zitten.

Een kwartiertje muziek van de oude school dus. Nogmaals: het zal geen zoden aan de dijk zetten, maar het is wel gewoon gedurende vier compacte nummers ongecompliceerd stampen. Luister Beast Of Nations vooral even als je fan bent van Duitse thrash (en gewoon thrash in het algemeen) of als je van old school metal houdt. Het artwork is gemaakt door een cultfiguur: Phil Lawvere, die bijvoorbeeld ook het artwork voor de Emperor’s Return EP van Celtic Frost heeft gemaakt.

Minotaur - Beast Of Nations

1. 27 Dead
  2. Beast Of Nations