Visions of Atlantis – Old Routes – New Waters

Napalm Records, 2016

Is er nog iemand op deze aardkloot die weet hoe veel leden Visions of Atlantis nu precies heeft versleten? Voor dit EP’tje, dat overigens het eerste teken van leven in meer dan drie jaar is, zijn weer verscheidene oud-bandleden aangetrokken, en wordt blikvanger Clémentine Delauney (ex-Serenity) aan het publiek voorgesteld als de nieuwe vocaliste. Bijgestaan door zanger Siegfried Samer vormt zij het ‘nieuwe’ geluid van de Oostenrijkse band.

Hoewel, heel vernieuwend is het allemaal niet wat men op Old Routes – New Waters voorgeschoteld krijgt. Het betreft hier namelijk een uitgave met daarop nummers die we in sommige gevallen al ruim een decennium kenden. Symfonische power metal, flink leunend op Nightwish, met als onderscheidende factoren de Lacuna Coil-achtige samenzang en vingervlugge solo’s in de stijl van Sonata Arctica.

Deze extended play trapt af met het neoklassieke Lovebearing Storm, waarmee de band haar wortels ontbloot. Daarna gaat Visions of Atlantis via het moderner klinkende Lost richting Winternight: de verplichte ballad. Geschreven in een akkoordenschema dat zelfs nationale meesmuil John Ewbank niet meer durft te jatten is het nummer nog altijd zo radiovriendelijk dat ik weemoedig terugdenk aan de tijd dat het decolleté van Sharon den Adel nog elk uur op TMF te zien was. Met Seven Seas (fans van Delain, letten jullie even op?) en Last Shut Of Your Eyes gaat het tempo weer omhoog en wordt lekker episch afgesloten.

Niets schokkends te horen op deze nieuwe van Visions of Atlantis dus. De muziek is nog steeds kwalitatief hoogstaand, met ijzersterke vocalen als troef. De vijf nummers op Old Routes – New Waters bieden mensen die onbekend zijn met de band in minder dan een half uur een mooie dwarsdoorsnede van het oeuvre, en geeft de doorgewinterde fan weer eens wat blind aan te schaffen materiaal. Toch vind ik het jammer dat de band niet één nieuw nummer op de EP heeft gezet. Hoewel de honger naar nieuw werk toeneemt, raak ik langzaamaan mijn interesse in Visions of Atlantis op deze manier wel kwijt.

Visions of Atlantis - Old Routes - New Waters

1. Lovebearing Storm
  2. Lost