Haken – Affinity

Haken – Affinity
Inside Out Music, 2016

De Londenaren van Haken zitten niet bepaald stil. In de negen jaar dat de band aan de weg timmerde bracht zij een demo, een EP en vier albums uit, waarvan de laatste, Affinity getiteld, in de komende alinea’s zal worden besproken. Meer dan eens werd de band, niet geheel onterecht, in het verleden verweten dat zij te veel op Dream Theater wou lijken. Haken heeft aangegeven met deze langspeler een nieuw geluid te willen laten horen. Of dat is gelukt?

Hmm, moeilijke vraag. Zet Initiate op en je hoort direct dat het Haken is, maar met een Muse-achtige inslag. Vier minuten en zestien seconden later zet met 1985 een riff in waar Jordan Rudess botergeil van zou worden, gevolgd door een zwaarmoedig, doch poppy klinkend nummer in de stijl van Porcupine Tree, met solo’s die direct van Images and Words afkomstig lijken te zijn en een sporadische krijs waar de wanhoop vanaf druipt (op naam van Einar Solberg). Deze wisselingen zijn, hoe grillig soms ook, de rode draad op Affinity. De Britten bewijzen eens te meer dat ze niet voor één gat te vangen zijn en leveren een album af dat met een ongelofelijke gelaagdheid er een is om lekker voor te gaan zitten, met als absolute hoogtepunt het dik een kwartier durende The Architect.

Die gelaagdheid is overigens te danken aan de man met de gouden oortjes: Jens Bogren. Hoe de producer het voor elkaar krijgt elke keer weer dergelijke pareltjes af te leveren mag gerust een wonder worden genoemd. Affinity gaat wat betreft geluid van zware coregrooves in luttele seconden naar atmosferische prog, om direct door te schakelen naar overdonderende stadionrock. Het album is eigenlijk alleen al vanwege de productie een plaat die iedere muziekliefhebber een keer gehoord moet hebben.

Hoewel met wisselend resultaat is toch duidelijk te horen dat Haken hard heeft gewerkt aan het creëren van een eigen geluid, en precies daarom moet de verbitterde zuurpruim er misschien toch maar eens aan gaan geloven: er staat een nieuwe horde progbands te trappelen om ‘legendarisch’ te worden, en Haken is er daar een van. Wees nu eens eerlijk: Hoe goed waren de laatste paar Dream Theater-platen nou echt… Precies. Zet nu maar gewoon Affinity op en vergaap je aan het kunnen van deze jonge honden. Zonder enige twijfel de beste plaat van Haken tot nu toe, en absoluut jaarlijstwaardig!

Haken - Affinity

1. affinity.exe
  2. Initiate