Whatever It Takes – Deathblow

Whatever It Takes – Deathblow
Beatdown Hardwear, 2016

Je kan met de deur in huis vallen of je kan de deur ook simpelweg instampen.
Dat laatste is wat deze Belgen doen met hun derde langspeler Deathblow.

Ooit was West-Vlaanderen onder het devies “H8000” de bakermat van kwaliteitsvolle hardcorebands zoals Congress, Liar en Firestone om maar enkele te noemen. Whatever It Takes kent ook z’n roots in deze scene en maakt heden ten dage een mix van brutale hardcore, metalcore en beatdown. Dat het warm water hier niet wordt uitgevonden is een feit, maar dat het water kookt van agressie en frustratie is bijna een understatement.

De plaat omvat een mix van nieuwe en herwerkte tracks en start met een enigszins bescheiden intro. Het volgende nummer is tevens de albumtitel Deathblow en haalt woest uit met z’n opzwepende riffs en aanstekelijke brul- en zangpartijen van frontman Hans, al is het me onduidelijk waar ze op doelen met het subtiel gepiep op het einde. Dashboard Devils wordt live een ware mosh-slachting waarbij de kenmerkende brutale grunt van Sven de Caluwé van Aborted te horen is. Het geeft ook hun doodsmetalen link weer gezien gitarist Tim en trommelaar Nick, tevens broers, ook actief zijn in de brute deathmetalband Outcast. Met Mainstream Dog krijg je allesbehalve een tegeldans waarbij de dubbelbasdrums van Nick een heel aanstekelijk nekeffect hebben. In Champagne Whores ervaar je dan weer een bepaalde punkvibe die overgaat in een exquis rapstuk. Zo heeft ieder nummer z’n eigen smoel maar is de hoofdmoot vette hardcore die, om het met grote namen te verwoorden, ergens een kruising is tussen Hatebreed en Biohazard (vooral ten tijde van Urban Discipline).

Deze zwaargewichten, niet in de obese context welteverstaan, braken al heel wat potten in Duitsland. Het is zodoende hoog tijd om België en Nederland plat te walsen. Al is walsen misschien niet de juiste benaming.

Whatever It Takes - Deathblow

1. Intro
  2. Deathblow