Nothing – Tired Of Tomorrow

Nothing – Tired Of Tomorrow
Relapse Records, 2016

In 2014 was daar vanuit het niets opeens Nothing. De band maakte furore met het debuut, dat een dromerig doch agressief geluid liet horen en met vrij minimale composities een zeer rijke atmosfeer liet horen. Nu is er de opvolger Tired Of Tomorrow, waarop de band krap twee jaar later een aardige ontwikkeling laat horen.

Het eerste wat opvalt, is dat de muziek meer body heeft gekregen en dat de poppy kwaliteiten met grotere regelmaat de overhand nemen. Opener Fever Queen stampt meteen stevig door, maar uiteindelijk volgt een groot contrast door de vocalen die worden toegevoegd. Dit contrast was ook op het debuut aanwezig, met vrij zware, lawaaierige riffs die voorzien worden van bijna breekbare zang. Die zang staat op zichzelf ook weer in contrast met de thema’s die behandeld worden: deprimerende, haast suïcidale teksten met titels als Curse Of The Sun en Eaten By Worms.

Als je de achtergrond in beschouwing neemt, zijn die teksten begrijpelijker dan de muziek: de bandleden zijn niet bepaald lieve jongens en hebben de nodige tijd in gevangenschap doorgebracht. De vaak ruimtelijke muziek vertoont echter veel stilistische elementen van shoegaze en post-rock, wat toch niet echt aan lijkt te sluiten bij het verleden van de band. De interessante wisselwerking die hier tussen de schijnbaar contrasterende elementen en de uitgebreide invloeden die de band laat horen ontstaat, is gelukkig een feest om naar te luisteren en maakt Tired Of Tomorrow een van de betere platen die ik dit jaar uit deze hoek heb horen komen. Soms neemt de poppy atmosfeer de bovenhand en dreigt de muziek wat zeurderig te worden, maar Nothing grijpt op de goede momenten in om het niet echt uit de hand te laten lopen.

Een prima opvolging van het debuut dus, maar of het album net zo’n impact zal hebben, is de vraag. Toch is Tired Of Tomorrow een fijne plaat geworden, die liefhebbers van shoegaze, post-rock, maar ook hardcore zeker zal kunnen bekoren. De atmosfeer wordt goed opgebouwd, maar kan soms wat verwarrend werken: iets dat alleen maar bijdraagt aan de charme van het album.

Nothing - Tired Of Tomorrow

1. Fever Queen
  2. The Dead Are Dumb