Abisso – WRNSS

Abisso – WRNSS
Third-I-Rex, 2016

Uit Sardinië komt het duo Abisso, dat dit jaar hun debuutalbum uitbrengt. WRNSS heet de plaat en hij mag er best zijn. Gitzwart en met de nodige elementen om de luisteraar wakker te schudden, is het niet bepaald een album dat makkelijk weg luistert. Toch blijft de atmosfeer na een enkele luisterbeurt al hangen, mede doordat die consistent is tijdens de hele luisterbeurt.

Het zou goed kunnen dat Abisso onder de noemer black metal wordt geschaard, maar daarmee wordt de band echt tekort gedaan. Ja, de apocalyptische aard van de muziek is duidelijk te herleiden naar black metal, maar er speelt hier meer dan dat. Zo rieken de structuren naar post-metal, evenals het tergende, trage karakter van het gros van de riffs, maar gaan de drumpartijen juist weer de industriële kant op. Het gevolg is een album met een constante, gestage beat voorzien van lagen van bulderende riffs en snerpende melodieën. Daarnaast zijn er elementen die zeker niet de standaard formule volgen, zoals samples van storing die op de achtergrond spelen. Tijdens III maakt de band ook gebruik van koorzang, die nog het meest doet denken aan Celtic Frost ten tijde van Into The Pandemonium en daarmee voor een goede atmosfeer zorgt.

Met die atmosfeer zit het, zoals gezegd, wel goed, want ondanks de variatie houdt Abisso goed vast aan de loerende duisternis waar de muziek aan onderhevig is. De furieuze, bulderende vocalen helpen daar zeker aan mee met een rauwe en haatdragende toon. Toch is WRNSS, ondanks de constante atmosfeer, niet overal even goed uit de verf gekomen. Dat komt voornamelijk door het gebruik van een drumcomputer, die maakt dat het geheel soms de eigenschap heeft wat statisch te klinken. Daardoor lijkt de band het tempo ook niet helemaal strak te hebben, want de riffs hebben soms de neiging om aan het eind van de maat afgekapt te klinken, alsof er iets moet worden ingehaald.

Zonde van die storende minpunten, want het weerhoudt de band er van om een hogere score te krijgen. Toch mag de atmosfeer er zeker zijn, als je van dit soort zwartgallige herrie houdt, en verdient Abisso heel wat lof voor een debuut als dit. Ik ken niet bijster veel muziek afkomstig uit Sardinië, maar als dit enigszins stavend is, dan ga ik me er zeker in verdiepen.

Abisso - WRNSS

1. I
  2. II