Cirrha Niva – Out of the Freakshow

Cirrha Niva – Out of the Freakshow
Parnassus Records, 2016

Hooggeëerd publiek! Voor u in ’t speciaal, terug in de ring van het Zware Metalen-circus, voor het eerst sinds 2009: de band, de mythe, de legende.. Cirrha Niva! Inderdaad, vandaag speel ik even voor besnorde circusdirecteur en neem u mee langs het rariteitenkabinet dat dit Nederlandse vijftal tentoonstelt op hun vierde langspeler, Out of the Freakshow.

Hoewel ik bekend was met de bandnaam, moet ik eerlijk bekennen dat ik nooit eerder naar de muziek van Cirrha Niva luisterde. (Voor de liefhebbers: lees Dante Alighieri’s De Goddelijke Komedie, en u weet waar de bandnaam vandaan komt.) Bij binnenkomst in de bedompte circustent trekt de band meteen stevig van leer met het bij vlagen lekker dissonante I Guess en het iets meer catchy From Ego. Vocalist Legrand zingt niet per definitie mooi, maar zijn stem past perfect bij de vervreemdende, onalledaagse progmetal die zijn bandmaten ten gehore brengen. Mochten de vocalen je écht niet liggen, kun je je altijd nog wagen aan het instrumentale Reprise of a Beautiful Day.

Dat Cirrha Niva niet voor één gat te vangen is, moge duidelijk zijn. Van Rush-achtige cleane passages in een fractie van een seconde naar een onmogelijke combinatie van overstuurde klanken (Time!) waar Opeth alleen maar van kan dromen. De verplichte Malcolm X passage (“The price of freedom is death”) hebben we al ettelijke malen in alle metalgenres langs horen komen en lijkt wat overbodig in een nummer als Afraid to Bleed, maar een dergelijk detail mag de pret eigenlijk niet drukken.

Out of the Freakshow is geen gemakkelijke tentoonstelling geworden. Het is muziek waar je voor moet gaan zitten. De consonante, veelal cleane, gitaarstukken gaan er bij ondergetekende in als zoete koek, maar de muur van geluid die daar vaak op volgt, vergt de volledige aandacht. Prog voor gevorderden, zo zou je de vierde van Cirrha Niva kunnen omschrijven. Laat de plaat niet na één luisterbeurt stof vangen in de (digitale) platenkast, maar geef haar nog een paar keer de kans zich te ontwikkelen. Gevalletje ruwe bolster, blanke pit.

Cirrha Niva – Out of the Freakshow

1. I Guess
  2. From Ego