Tanzwut – Schreib es mit Blut

Tanzwut – Schreib es mit Blut
AFM, 2016

Tanzwut, in feite de rockversie van Corvus Corax, is niet meteen een band die ik zou opnemen. Nu heb ik het toch gedaan, omdat mijn zoon Amon gek ik van het middeleeuwse album Eselsmesse, dat eigenlijk weinig rockerige of radiovriendelijke nummers liedjes liet horen en des te meer Corvus Corax. Schreib es mit Blut is echter een terugkeer naar de rock/metal-velden. Album nummer tien van Tanzwut, met bloed geschreven.

Het begint al met het vrij stevige titelnummer, een voorzichtige stamper en rockhymne op zijn Duits, ondersteund door doedelzakken, maar met een eenvoudige Eurovisielijn in het refrein. Steig Ein is minder doordacht en bevat meer zwierigheid. Het blijft echter gemakkelijke rockmetal, een val waar ook In Extremo de laatste jaren in trapt. Het luistert allemaal veel te makkelijk weg, en blijft amper hangen. Nuja, het luistert makkelijk wel, dus ik heb er wel aandachtig naar (kunnen blijven zitten naar) luisteren. Dat heeft ook te maken met het feit dat de frontman zijn Duits op een overtuigende manier brengt, in die mate dat je echt wil begrijpen wat hij te vertellen heeft. En dat in tegenstelling tot veel Engelstalige frontmannen die doen alsof dat een evidentie is.

Verder op de plaat staan nog enkele aardige nummers waarin de muziek een beetje energie losweekt in de roestige pezen, en waarin niet enkel Duitse verhaaltjes verteld worden. Geteert und Gefedert is zo een voorbeeldje. Verder doet het ma allemaal niet extreem veel, en ik vraag me af of Amon hier gek van zal zijn, want de pure folkaanpak van Eselsmesse is hier niet aanwezig. Benieuwd.

Tanzwut

1. Schreib Es Mit Blut
  2. Steig Ein