Shiverburn – Road To Somewhere

Shiverburn – Road To Somewhere
Graviton, 2016

Hoewel ik meestal muziek draai uit het hardere segment (meestal bands met corpse-paint of bloeddoordrenkte teksten) zet ik hier thuis heel af en toe ook weleens iets minder hards op. Iemand op de redactie van Zware Metalen moet dat hebben geweten want ik kreeg, geheel ongevraagd, het debuut van het in 2013 opgerichte en uit Nederland afkomstige Shiverburn toegestuurd.

Men zegt zelf uit hetzelfde muzikale vaatje als Alter Bridge, Nickelback en Paramore te tappen. Ik zou daar graag Evanescence aan toe willen voegen. Niet alleen omdat naar mijn persoonlijke mening de band Nickelback weinig voorstelt maar vooral vanwege het stemgeluid van zangeres Sanne. Krachtig, hoog en melodieus is zij de absolute blikvanger van de band. Wie nu denkt dat het muzikaal weinig voorstelt komt bedrogen uit. Shiverburn beschikt namelijk over twee gitaristen die meer dan uitstekend met hun instrument overweg kunnen. En dat geldt zowel op solo- als op ondersteunend gebied. Vanaf opener Sick Of Waiting, met een mooie groove, valt er genoeg te genieten op dit gebied.

Het geluid op Road To Somewhere schuurt tegen de gothic rock aan, hetgeen iets minder geslaagd is. Shiverburn komt het best tot zijn recht in een wat meer uptempo nummer als Explanation en toont dan dat het geluid ballen heeft. Andere kleine minpuntjes zijn het feit dat de nummers bijna allemaal op dezelfde manier opgebouwd zijn. Verder kleurt zangeres Sanne erg binnen de lijntjes en bestrijkt ze constant de hoogste regionen. Ze mag ook weleens omlaag gaan. Het zou de spanning ten goede komen. Mogelijk dat de band nog wat zoekende is. Het zij ze, op een debuut, vergeven. Dat Shiverburn in staat is goede nummers te schrijven die ook nog eens mooi gearrangeerd zijn etaleert ze bijvoorbeeld in Fighters.

Genoemde nummers zijn slechts enkele voorbeelden en echt slechte nummers staan er niet op dit debuut. Afgaand op de bandfoto’s lijkt dit een jonge band. Ik schat ze nog geen 25. Als dat klopt dan is het des te knapper en heeft Nederland er een goede rockband bij. Dat Shiverburn op de goede weg is, bewijst ze doordat ze later dit najaar het voorprogramma van 3 Doors Down mogen verzorgen.

Shiverburn - Road To Somewhere

1. Sick Of Waiting
  2. One Step Closer