Eldamar – The Force of the Ancient Land

Eldamar – The Force of the Ancient Land
Eigen beheer, 2016

Als de Grote Verdeler een lijst met binnengekomen promo’s rondstuurt mail ik meestal terug met “Doe maar zoveel titels in die en die genres.” Een enkele keer neem ik echter de tijd om op mijn gemak de hele lijst op te zoeken op YouTube of Spotify, en stuur ik een lijstje van promo’s door die ik graag zou willen recenseren. Zo ging het ook met dit The Force of the Ancient Land van het Noorse eenmansproject Eldamar.

Aangetrokken tot de atmosferische black met een prominente rol voor keyboardmelodieën begon ik vol goede moed aan de muziek die Mathias Hemmingby, de man achter Eldamar, bundelde op zijn debuutalbum. Met een projectnaam die -hoe kan het ook anders- rechtstreeks uit de boeken van Tolkien komt hoeft u in dit geval geen satanische toestanden vol dood en verderf te verwachten, maar een soort beginnersblack die minder angstaanjagend is dan de harige platvoeten van Frodo.

En daar zit het euvel met Eldamar: het is te lieflijk. De keyboardkoren en belletjes uit een foute jaren ’80 track zijn in het eerste nummer nog leuk, in het tweede nummer wat repetitief, in het derde nummer dodelijk saai en op de rest van het album strontvervelend. Er zit totaal geen spanning in de muziek op The Force of the Ancient Land, waardoor je maar liefst vierenzeventig minuten lang het idee hebt naar hetzelfde nummer te luisteren, tot je er werkelijk horendol van wordt. Ultiem dieptepunt is dan ook wel Galaðwen the Eldar, dat niet zou misstaan op de gemiddelde yoga-cd, verkrijgbaar bij uw dichtstbijzijnde filiaal van reformketen De Tuinen.

Voor één nummer, tussen het echte gitaargeweld door, is Eldamar best leuk, en vandaar dan ook de hele krappe voldoende onderaan deze recensie. Echter, ruim een uur lang het slappe gepingel van Hemmingby moeten aanhoren is een gruwel die ik enkel mensen met zeer ernstige slapeloosheid kan aanbevelen.

Eldamar - The Force of the Ancient Land

1. Spirit of the North
  2. Winter Night