Salem’s Pot – Pronounce This!

Salem’s Pot – Pronounce This!
Riding Easy Records, 2016

De band met de meest flauwe naam is terug: Salem’s Pot’s Pronounce This! is het tweede album van de geflipte Zweden en vanaf het begin is duidelijk dat we weer een zeer eigenzinnige kijk op het hele stoner/doom gebeuren mogen verwachten. De loodzware doom uit de beginperiode van de band is achterwege gelaten en we krijgen nu een hoger gemiddeld tempo voorgeschoteld, met een ogenschijnlijk jolige insteek, maar toch zeker ook een serieuze ondertoon.

Het begint in ieder geval goed met het nummer Tranny Takes A Trip, dat de insteek die de band altijd heeft gehad, laat zien. Al snel begint de muziek rond te wervelen en trekt veel verschillende invloeden en genres mee in zijn rondwentelingen. De vocalen doen met grote regelmaat denken aan Jus Oborn en worden op die momenten dan ook vaak voorzien van trage, doomy passages, zoals uitgebreid tentoon wordt gesteld tijdens afsluiter Desire. Daarnaast komt ook regelmatig Sleep naar voren als inspiratiebron, met iets meer tempo en een strakkere groove. Dit alles wordt echter ondersteund door een jaren zeventig hardrockgeluid, inclusief alom aanwezig orgel, dat overigens goed wordt ingezet en op de juiste momenten net wat meer gewicht aan de atmosfeer geeft.

De productie is heerlijk warm, zoals het hoort bij deze muziek. Niet te schoon, met een zoemend randje en ruisende bekkens, en ook niet zo smerig dat de riffs wegvallen in een muur van distortion. De vocalen doen, zoals gezegd, denken aan Electric Wizard, niet alleen door het timbre, maar ook door de dosis reverb en oversturing die er overheen is gegoten. Opvallend is hoe goed deze productie werkt, als je het gegeven in beschouwing neemt dat Pronounce This! een zeer gevarieerd album is geworden. So Gone, So Dead valt hierbij het meest op, zijnde een op laag tempo uitgevoerd country nummer, maar ook de afwisseling tussen snelle en trage nummers is vrij opvallend. Toch werkt het geheel goed samen, iets dat na meerdere luisterbeurten pas echt duidelijk wordt.

Zo is Pronounce This! dus een aangename plaat geworden, die zeker niet gaat vervelen. De eigenzinnigheid blijft hoog in het vaandel staan, met een lekker psychedelische atmosfeer, die zijn climax bereikt tijdens Coal Mind, een tollende, trippende klapper van jewelste. Verwacht geen cliché stoner doom hier, maar wel sporen van die stijl, op een uiterst prettige manier uitgewerkt.

Salem’s Pot - Pronounce This!

1. Tranny Takes A Trip
  2. Just For Kicks