Eleanora – Allure

Eleanora – Allure
Consouling Sounds, 2016

Twee jaar terug heeft het Gentse Eleanora behoorlijk wat potten gebroken. Het was het jaar waarop de heren met grootmacht Amenra een split uitbrachten en eveneens debuteerden met een EP. Dit jaar ligt het vervolg klaar in de vorm van een full-length. Vier nummers en drie kwartier aan post-metal/hardcore, dat wil al wel iets zeggen.

Toch brengt Eleanora andere zaken dan ik verwacht had. Deze band maakt uiteraard ook gebruik van een opbouw en een repetitieve gitaarbasis die aan het geheel een psychedelische draai geven. Deze Gentenaren vermengen echter wat screamo in het geheel en wat maakt dat een sensatie van deze muziek. Nooit gedacht dat ik die woorden zou typen, maar wat geven die vocalen een meerwaarde aan Allure.

Hierdoor wordt het ook mogelijk dat de band van het ene uiterste naar het andere balanceert. Sovereign In Mind, Subjected In Kind begint rustig, gaat over in een heerlijk slepende fase en plots krijgt het geheel een verdraaid agressieve toets door die vocale furie. Smerig, bijtend en venijnig komt Mathieu uit de hoek op de sludgepartijen, maar ook op de stevigere stootkracht en enigmatische gitaarlijnen op My Scepter, Sword of Vengeance passen de vocals goed.

Wat blijft België toch sterk in dit genre. Musth is intussen van de podia verdwenen, maar deze Gentenaren en nieuwe labelbuddies van Amenra zijn een aardige invulling voor die leegte. Niet dat het op dezelfde manier gebeurt: hier komt eerder een slepende muur met vocale wervelwind aan agressie op je af die door post-metal een indrukwekkende invulling meekrijgt. Minder aandacht voor opbouw en geleidelijke overgangen, maar deze muziek brengt je op een zelfde manier in vervoering.

Eleanora - Allure

1. Menis
  2. Sovereign In Mind, Subjected In Kind