Shaking Godspeed – Rumspringa

Shaking Godspeed – Rumspringa
Eigen beheer, 2016

Dat Shaking Godspeed een eigenzinnige band is, was al bekend. Dit keer wordt weer een nieuw, onverwacht straatje ingeslagen door het maken van een soundtrack voor een stuk genaamd Rumspringa. Dit doet de band echter niet alleen, maar in samenwerking met theatergroep Orkater en het resultaat is dit nieuwe album, dat prima op zichzelf kan staan, zonder visuele impressies. Het gevolg van het werken aan de soundtrack van een Nederlands theaterstuk, is dat een groot deel van de teksten Nederlands is, wat misschien omschakelen is, maar uiteindelijk goed werkt.

De muziek zelf is heerlijk eigenzinnig, zoals je van een samenwerking als deze mag verwachten. Er is een breed scala aan muziek gebruikt om het theaterstuk in te kleuren, waarbij duidelijke sporen van de meer psychedelische periode van Pink Floyd zijn terug te vinden, maar ook wat voorzichtige surfabilly en post-rock te horen zijn. Het kan haast niet anders of ook cinematografische kwaliteiten van The Shadows hebben hier een rol gespeeld. De eigenzinnige vocalen onderstrepen dat aspect, doordat ze zowel een chaotische als leidende rol innemen tussen de atmosferische partijen die het geheel begeleiden.

Neem bijvoorbeeld Small Talk, dat zeer atmosferisch en ingetogen te werk gaat, maar wel veel verschillende en prominente vocalen bevat. Persoonlijke favoriet Gouden Stad doet dit ook, maar krijgt meer dynamiek mee, waardoor de muziek een grotere rol in het geheel krijgt, in plaats van enkel de begeleiding. Titelnummer Rumspringa is even wazig als de naam doet vermoeden, met een geluid alsof Primus een band als Mastodon covert met Henny Vrienten op zang, afgetopt door geschifte trompetten. Een kleurrijk geheel dus, met een geslaagde combinatie van invloeden. Het enige wat ik mis, is een wat voller geluid. Nu is het begrijpelijk dat de soundtrack van een theaterstuk niet de speakers uit blaast, maar voor het album mis ik de massa van het geluid. Dat neemt niet weg dat er uitstekend wordt omgegaan met de effecten, waarbij de reverb speciaal mag worden vernoemd, met een mooi en vol geluid.

De eerste luisterbeurt van Rumspringa kan even wennen zijn, maar het idee dat je naar een soundtrack luistert, schiet niet meteen te binnen. Samples en ingetogen muziek zijn niets raars, maar de Nederlandse teksten verraden dit gegeven misschien. Hoewel die teksten misschien nog het meest wennen zijn, is het best verfrissend om naar te luisteren en is het daarnaast ook nog eens een uiterst geslaagd aspect van de muziek. Mocht je iets experimenteels wel zien zitten, dan is het van harte aan te raden om Rumspringa eens een kans te geven. Volgend jaar gaat Shaking Godspeed met Orkater een tour door Nederland maken, waarbij verschillende theaters worden aangedaan.

Shaking Godspeed - Rumspringa

1. Van Niks Naar Hout
  2. Wir Sind Heim