Scour – Scour

Scour – Scour
Housecore records, 2016

Laten we even een paar dingen duidelijk maken: ik heb een broertje dood aan Pantera. Ik ben enorm fan van Down. Sommige dingen van meneer Anselmo kan ik waarderen (zijn muzieksmaak en expertise met betrekking tot underground metal) en andere dingen wat minder (lijkt me duidelijk). Derhalve houd ik de man en zijn label in de gaten, want er komen regelmatig interessante bands en projecten voorbij. Een tijdje terug kwam het nieuws naar buiten dat er een nieuw project, genaamd Scour, materiaal zou uitbrengen. Black metal is wat de klok zou slaan en gezien de muzieksmaak die meneer Anselmo meermaals heeft uitgelicht, leek me dat een blackmetalband met zijn deelname niet teleur kon stellen.

Jammer voor mij dus. Scour brengt een zelfgetitelde EP uit, met daarop zes nummers die een regelrecht blastfestijn zijn. Begrijp me niet verkeerd: voor een potje grind ben ik best te porren, maar dit is gewoon saai. De riffs zijn niet interessant en bevatten weinig atmosfeer, terwijl de drums, met uitzondering van een paar korte passages, in de hoogste versnelling blijven steken. De vocalen klinken zeker degelijk en er is zelfs niet uit op te maken dat het meneer Anselmo is, maar nummers onder de twee minuten opvullen met deze hoeveelheid “Wooooaaaah” en “Uuuuuuuurgh”, getuigt bij mij van luiheid, zeker als het dan trouw aan het begin van ieder nummer te horen is, om maar even een cliché aan te halen.

Het eindresultaat is een EP die in een scheet en een zucht voorbij is en waar welgeteld één enkele riff van blijft hangen (het laatste nummer, Tear Gass, is de gelukkige, hoewel dat net zou goed zou kunnen zijn omdat het als laatste komt). Saai, overbodig en enigszins lui zijn de woorden die in me opkomen en dat is jammer, zeker gezien de verwachtingen die geschapen worden omtrent de bezetting van de band. Leuk dat ze er ook het labeltje grind aan hangen, maar afgezien van de blastbeat is er weinig te vinden dat hier op duidt. Check de EP als je warmloopt voor alles wat Anselmo doet, maar anders kun je dit veilig laten passeren.

Scour - Scour

1. Dispatched
  2. Clot