Nyx Aether – Elixir For Trance

Nyx Aether – Elixir For Trance
Eigen Beheer, 2016

De naam deed nog een belletje rinkelen. Nyx Aether uit Amersfoort kwam vier jaar geleden ook al even over de vloer bij Zware Metalen met de debuutplaat en toen waren er wat werkpunten. Het heeft even geduurd, maar dit jaar verschijnt er toch iets nieuw in de vorm van een EP. De band gaat verder zonder Tom de Wit, maar is er niet minder symfonisch om geworden. Met drummer Bas van den Boom is er ook een nieuwe aanwinst sinds vorige keer.

Een kleine twintig minuten om even te kijken hoe ver de Nederlanders vandaag staan dus. Het valt me op dat ik die speelduur een paar kansen moet geven voor ik echt mee ben met het plaatje, want het valt meteen op dat de productie van deze EP wat dof uitvalt en de synth en zang erg sterk in de mix staan. Eenmaal dat went, hoor je een stevig staaltje symfonische metal met groovy gitaren en hier en daar wat weelderige synthpartijen. Niet overdreven, dat lukt immers niet met deze sound, en eveneens niet te progressief in opbouw. De combinatie is echter wel minder alledaags met Mylene die er naar mijn gevoel wel een lichte doomtoets aan geeft. Niet dat het voor de rest ergens rijmt met doom, maar de ietwat trager uitgesmeerde vocalen op het stevigere tempo geven er wel een aparte toets aan. Niet dat het altijd even goed klinkt, vooral op de rustigere partijen blijft Nyx Aether wat houterig klinken naar mijn gevoel, maar meermaals klopt het plaatje prima.

Het zal zeker moeten wennen, vooral vocaal dan. Ik merk op dat ik er vier jaar terug een probleem mee had, maar met deze EP blijkt dat het wel effectief de stijl van deze band is. Een aparte mix, voor mensen die symfonische metal met af en toe zelfs wat begin jaren ’90 blackmetalkracht, eens willen samen horen met vrouwelijke zanglijnen die er een andere draai aan geven. Misschien mag het voor de volgende full-length met nog net iets meer effect en overtuiging ingezongen worden om nog wat extra sfeer in de muziek te leggen. We zijn zeker benieuwd.

Nyx Aether - Elixir For Trance

1. Elixir For Trance
  2. Odyssey of The Forlorn