Forsaken Peddlers – Songs of Fate and Freedom

Heathen Tribes, 2016

Het debuutalbum van het uit Normandië afkomstige Forsaken Peddlers, dat indertijd alleen digitaal te verkrijgen was, is in 2014 nagenoeg onopgemerkt gebleven. Nu de doom/death band Fatem Elisum, waarin drie leden van Forsaken Peddlers zaten, opgeheven is, wordt er kennelijk vol ingezet op de laatstgenoemde band. Dat verklaart dan ook dat dit debuutalbum Songs of Fate and Freedom alsnog fysiek wordt uitgebracht op, jawel, een cassettebandje!

Met vier nummers die tezamen zo’n 46 minuten speeltijd klokken, wordt enigszins stoere traditionele epische doommetal ten gehore gebracht. Qua opbouw zijn ze identiek, te starten met een eenvoudige, doch doeltreffende langzame riff. Zo ook een lichte tempoversnelling na zo’n driekwart van het nummer. Voorspelbaar dus, maar het klinkt oh zo lekker doom. Wat minder lekker klinkt, zijn de vocalen van zanger Alexandre. Hij begeeft zich grotendeels in de hogere regionen, maar het moet echt uit zijn tenen komen. Als hij in zijn enthousiasme de nog iets hogere regionen opzoekt, dan klinkt het nogal ongemakkelijk. Dat is eigenlijk best jammer, want ondanks de voorspelbaarheid luisteren de nummers dus wel lekker weg.

Ondanks de kritische kanttekeningen bij de zang, is dit album toch de moeite waard om te (her)ontdekken door de traditionale doomfans. Qua doomgehalte is het prima in orde. Blijft nog over om te vermelden, dat Alexandre inmiddels ook de bas ter hand heeft genomen en Forsaken Peddlers tegenwoordig als drietal door het leven gaat. Laten dat nou toevallig ook de drie ex-Fatum Elisum leden zijn. Waarvan akte.

Forsaken Peddlers – Songs

1. The Brave
  2. All Shall Fall