Garbage – Strange Little Birds

Garbage – Strange Little Birds
Stunvolume, 2016

Zesde album van Garbage, een band die je niet verwacht op Zware Metalen, denk ik. Ik verwachtte in ieder geval niet dat ikzelf Garbage zou reviewen. Nochtans ben ik een fan van het eerste uur, van toen ik voor het eerst Only Happy When It Rains hoorde. Shirley Manson kan me nog altijd krijgen, en dat zal nooit veranderen. Nu, de sound van Garbage veranderde door de jaren heen wel, en de ruige gitaren en electro verdwenen stilaan. Jammer. Ik hoopte dan ook op oude Garbage voor deze nieuwe plaat.

Strange Little Birds dus, een zinnetje dat op Even Though Our Love Is Doomed terugkomt. Deze plaat begint met een heel donker en neerslachtig Sometimes. “Sometimes I’d rather take a beating, Sometimes I’d rather take a punch
I learn more when I am bleeding, You knock me down, then I get up.” De sfeer is meteen gezet met deze dark-dub-industrial-wave, een intro die kan tellen. Meteen hierna volgt de hit van het album. Empty, een lekker stevig, striemend en passief-agressief rocknummer met ballen. Heerlijk catchy en net iets te poppy om goed te zijn. Zalig. En dan de atmosferische, flinterdunne onbreekbaarheid en gehoornde geilheid in de stem van Shirley, heerlijk². Hierna volgt een diep duister nummer van dik 6,5 minuten genaamd Blackout, met een emotionele dip-trip die je moet ondergaan voor het slapen gaan, net als If I Lost you, een ode aan angst en verslingerdheid, met een randje Air. Ik slaap door tot aan Magnetized, een ode aan geilheid, aan aantrekkingskracht, met elektronische vibes die multidimensionaal weerklinken. “I’m not in love, I’m not in love.
And there will be no future tense for us. I cannot lie, I know it isn’t right to want you.
Most of the time I stop myself from trying to touch you.” Fucking geil. Pure muzikale erotica. En ja, meer electro/synth-poprock dan harde geluiden (ik hoorde zelfs Depeche Mode vallen, maar wat doet het er toe?

Inderdaad. Wat (dan) nog? So We Can Stay Alive, indusrock met zelfdestructieve neigingen. Kwaliteit boven kwantiteit. En vervolgens het pakkende autobiografische Teaching Little Fingers To Play, waar Shirley als grote meid de volwassenheid uitdaagt. En Amends … melancholie, gothic, industrial, electro, nostalgie, emotie … die eindigt in zwarte stilte. Garbage is Garbage. Garbage heeft opnieuw een zalige plaat gemaakt.

Garbage

1. Sometimes
  2. Empty