Valient Thorr – Old Salt

Valient Thorr – Old Salt
Napalm Records, 2016

De crimineel ondergewaardeerde band Valient Thorr is na drie jaar eindelijk terug met een nieuw album. De mannen van Venus brengen ons Old Salt, het zevende album vol hymnen over onze bizarre, aardse politiek en hoe liefde het antwoord is op onze teloorgang. De band laat een rauwer geluid horen dan op de afgelopen, uitstekende albums het geval was en heeft gekozen voor geluid dat meer punk dan heavy metal is (denk aan Bad Brains).

Valient Thorr trapt op Old Salt af met Mirakuru en laat de band horen zoals we dat gewend zijn: hard, melodieus en met een old school vibe. Alles lijkt zoals het hoort te zijn, maar er is wel een belangrijk aspect veranderd dat opvalt. De productie lijkt wat warmer en waziger te klinken dan op voorgaande albums het geval was. Het staat de band en geeft extra lading aan het eerder genoemde, rauwe aspect van Old Salt. Ook het springerige Lil Knife werkt uitstekend met deze productie en houdt tegelijkertijd het triomfantelijke gevoel dat Valient Thorr altijd weet op te roepen in stand.

Het duurde een paar luisterbeurten voordat me opviel hoe catchy dit album wel niet is. Tot nu toe heb ik daar geen last van gehad bij Valient Thorr, maar het is goed mogelijk dat dit door de rauwheid van de nummers komt en de punky atmosfeer die het album domineert. De catchy riffs zijn nog steeds door en door Valient Thorr, maar liggen begraven onder een warme laag die blijkbaar doorbroken moet worden voor de riffs tot volle bloei komen. Als dat eenmaal gebeurd is, gaat het dak eraf met fantastische nummers als No Count Blues, Worm Up en The Shroud.

Het is verbazingwekkend dat de band de blauwdruk voor de pakkende muziek heeft weten te veranderen en tegelijkertijd zo blijft boeien. Het energieke mengsel van opgefokte punk en met jaren zeventig doordrenkte hardrock blijft aanslaan, maar natuurlijk zijn ook de uit duizenden herkenbare vocalen van Valient een belangrijk aspect van het fantastische geluid van de band. Niet alleen behandelen de teksten weer een buitenaards perspectief op onze geschifte samenleving, maar ook de interactie die live met het publiek gaat plaatsvinden, is weer ingecalculeerd.

Over liveshows gesproken: de band was lange tijd zeer zelden te zien op het Euraziatisch continent, maar nu lijkt de band dan toch, voetje voor voetje, meer aandacht te krijgen en brengt dan ook zijn waanzinnige optredens naar ons toe. Toch is die aandacht bij lange na niet de hoeveelheid die de band verdient, zeker niet bij het uitbrengen van wat opnieuw een onwaarschijnlijk goed album is. Trek je spijkerjasje aan en zet Old Salt snel op, want het is tijd om warm te draaien voor de aankomende Europese tour.

Valient Thorr - Old Salt

1. Mirakuru
  2. Lil Knife