Drought – Rudra Bhakti

Drought – Rudra Bhakti
Avantgarde Music, 2016

Er is niet veel bekend over de nieuwe band Drought. De leden komen oorspronkelijk uit Italië, het eerste wapenfeit van de band is een EP getiteld Rudra Bhakti en diezelfde EP komt uit bij Avantgarde Music. Dat is het zo ongeveer. Oh ja: de band speelt rauwe en agressieve black metal die bol staat van de atmosfeer, ook niet onbelangrijk.

Rudra Bhakti is een EP van een kleine 25 minuten en bevat vier nummers, waarvan het eerste een intro is met de ruime duur van bijna vijf minuten. Het geheel wordt sfeervol ingeluid, maar eigenlijk kan geen enkele kalmerende intro ons voorbereiden op het ongebreidelde geweld dat ons om de oren slaat als Drought uiteindelijk vol gas geeft. De brute, soms zelfs naar death metal neigende black metal is van het kaliber dat de laatste tijd vaker de kop opsteekt: barbaars, chaotisch en barstensvol occulte atmosfeer. Daarmee kan Rudra Bhakti in het rijtje van vele culte releases geplaatst worden, maar steekt daar wel bovenuit met een kwaliteit die buiten kijf staat.

Klapper van de EP is de twaalf minuten durende afsluiter Collapse Of Maya (Transfiguration Of The Warrior), waar de band broeiende atmosfeer afwisselt met tomeloos geweld. Hier vat Drought de hele EP nog even samen en kom eens te meer naar voren met wat voor invloeden we te maken hebben. Denk aan bands als Grave Miasma, maar dan met een wat fellere insteek en rauwere vocalen, alsook een grote dosis zwart metaal. Wat in ieder geval duidelijk wordt, is dat we met Rudra Bhakti een voorproefje van hoog niveau hebben gehad, dus het is te hopen dat de band niet lang wacht met een volledig album. Als dat half zo goed is, zitten we gebakken.

Drought - Rudra Bhakti

1. Suryanamaskara (Entering The Gate Of The Raging Sun)
  2. Fire Breathing (Urdva Kundali Arise