GlerAkur – Can’t You Wait

GlerAkur – Can’t You Wait
Prophecy Productions, 2016

GlerAkur is de artiestennaam van de IJslandse componist Elvar Geir Sævarsson. Hij brengt onder deze naam nu een EP uit, het debuut van dit project. Meneer Sævarsson is werkzaam bij het Nationaal Theater van IJsland en dat is terug te horen in de muziek van GlerAkur: een melancholische en bedrukkende atmosfeer wordt ten gehore gebracht met de helderheid die we van post-rock gewend zijn en dat alles wordt verpakt in filmische nummers, die perfect als soundtrack zouden kunnen dienen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de EP wordt uitgebracht door Prophecy productions, waar deze karakteristieken meer regel dan uitzondering zijn.

Can’t You Wait bestaat uit drie afzonderlijke nummers, die allemaal eenzelfde pad bewandelen, maar wel een onderscheidend karakter ten opzichte van elkaar hebben. Opener Can’t You Wait heeft wat tijd nodig om op gang te komen, maar ontvouwt zich daarna met een atmosfeer die het midden houdt tussen black metal en post-rock tot een repetitief en bezwerend geheel, waarbij naargeestige vocalen op de achtergrond naar de luisteraar roepen. De overgang naar Polycide vindt vrij soepel plaats en daarmee wordt de rode draad van de EP binnen de lijntjes voortgezet. De bezwerende factor blijft aanwezig in de muziek en langzaam wordt uitgebouwd tot het ineenstorten van de broeiende melodie, een formule die ook ten grondslag ligt aan het eveneens broeierige Willocide. In dit laatste nummer explodeert de atmosfeer echter, met de hardste riff die op deze EP te horen is. De repetitieve, stuwende riff krijgt uiteindelijk een epische proportie, zoals het goede filmmuziek betaamt.

Can’t You Wait is een korte doch fijne introductie in de cinematische wereld van GlerAkur. De atmosfeer wordt goed opgebouwd en blijft de aandacht ook vasthouden, met nieuwe, spannende elementen die steeds weer op de loer liggen en de luisteraar verrassen. Rode lijn in het geheel is echter de uitdijende, ietwat duistere atmosfeer die continu aanwezig is en waarmee GlerAkur zijn grootste troef in handen heeft. Mijn nieuwsgierigheid naar meer muziek van deze componist is aangewakkerd en het is dus te hopen dat er snel meer wordt uitgebracht.

GlerAkur - Can't You Wait

1. Can’t You Wait
  2. Polycide