Godspeed You! Black Emperor in 013

Het is prima weer als ik afreis naar de 013 om post-rocklegendes Godspeed You! Black Emperor te aanschouwen. Het zal een dynamische avond worden, waarbij de hoogste toppen worden getrotseerd en de diepste dalen beschutting bieden voor de emotionele muziek van de Canadese band. Voor het echter zo ver is, speelt het voorprogramma K/G/D in de grote doch intieme zaal. Met dank aan William van der Voort voor het beeldmateriaal.

De, eveneens Canadese, eenmansband brengt drone ten gehore. Normaal gesproken begin ik haast te springen van enthousiasme bij een droneconcert, maar K/G/D maakt dat ik na tien minuten helemaal klaar ben met de monotone muziek. De spanning ontbreekt en, ondanks het goede geluid, is er geen samenspel van diepe, donkere lagen te bespeuren, Ronduit saai dus, zo luidt ook de consensus in mijn nabije omgeving in de zaal. Toch moet gezegd worden dat de podiumpresentatie indrukwekkend is, met een eenzaam figuur op het grote podium. Midden in de spot, gewapend met een gitaar, wordt stilzwijgend het publiek te lijf gegaan.

GYBE_0131 2x2

Zo stilzwijgend komen ook onze Canadese helden het podium op. De pioniers van de post-rock spelen zelden live en ditmaal betreft het ook een exclusieve show in de Benelux. De spanning in de zaal is haast tastbaar als het podium wordt betreden en de sfeervolle projecties worden vakkundig opgebouwd met de muziek. De magistrale muziek begint minimaal, met eerst slechts enkele leden die de composities inluiden. Naarmate de de muziek zich uitweidt, verschijnen er meer gestaltes ten tonele om het klanktapijt uit te bouwen tot een overweldigende ervaring. Meermaals zijn samples te horen, conform met de nummers op de albums, en de atmosfeer klikt met beeld en audio zoals dat slechts zelden gebeurt.

Daarbij moet gezegd worden dat de projecties die live bij de show worden gemaakt fenomenaal zijn. De visuele artiest is voorzien van vier projectoren en meters uitgerolde film om de epische muziek live te ondersteunen. Daarbij wordt ook vernuftig gespeeld met het licht en de weerkaatsing daarvan, om effecten aan te brengen op het gelige filmmateriaal. Beelden van oude steden, teksten en industrie passeren de revue, maar overal is nagedacht over de impact en samenvoeging van atmosfeer en muziek. Het collectief op het podium lijkt zich niet bewust te zijn van de uitzonderlijke versmelting van zintuigelijke impulsen die zich afspeelt in de zaal, maar moet hoe dan ook iets hebben opgepikt door de uitbundige publieksreactie.

GYBE_0132 4x4

Godspeed You! Black Emperor levert vanavond in de 013 wederom een subliem staaltje muziek af, waarbij niet enkel de oren gestimuleerd worden. De band laat zien hoe een optreden dynamisch in elkaar hoort te steken en brengt climax na climax, terwijl het publiek ademloos toekijkt. Er zijn teveel hoogtepunten om individueel te benoemen, maar mijn persoonlijke hoogtepunt ligt toch bij het eind van de show. Na een uitputtend optreden (hoe je het ook wendt of keert, anderhalf uur stil staan blijft een inspanning) wordt het publiek overspoelt door het maar al te bekende sample van BBF3 en gaat er een zucht van verlichting door het publiek. Ondanks de leeftijd van de compositie, heeft het niets aan kracht ingeboet als het collectief naar de overweldigende climax van deze toch al climactische show toewerkt. Zo stilletjes als de leden opkwamen, verlaten ze het podium ook weer, om ons dan toch, ondanks de inspanning, snakkend naar meer achter te laten.

GYBE_0133 4x4

• Hope Drone
  • Mladic