Kreator – Enemy of God

Kreator – Enemy of God
Steamhammer/SPV, 2005

Na de release van “Violent Revolution”, waarmee Kreator terugkeerde naar het oude thrash-nest, tourde de band de gehele wereld over. Deze “Hell comes to your Town” tour werd vereeuwigd op een DVD en een 2-CD. Tijdens die tour schreef Mille het grootste deel van deze nieuwe plaat, “Enemy of God”: in zijn eigen woorden een soort samenvatting van Kreator door de jaren heen, zonder iets te recyclen. En in die omschrijving kan ik me wel vinden.

“Enemy of God” gaat van start met het titelnummer, een staaltje pure thrash. De cd is erg gevarieerd, en bevat naast erg gave thrash riffs ook erg lekker in het gehoor liggende mid-tempo riffs, die het live erg goed zullen doen (Nummers als “Suicide Terrorist” of “Dystopia”). Om nog wat nummers eruit te pikken: “Murder Fantasies” doet door de riedelende main riffs wat denken aan andere moderne thrash metal bands, en “Voices of the Dead” is vooral een heel rustig, melodisch nummer. Het laatste nummer “The Ancient Plague” is voor Mille het vervolg op “The Pestilence”, afkomstig van het album “Pleasure to Kill”.

“Enemy of God” bevat veel geweldige gitaarsolo’s en opvallend veel DB-drum voor een thrash-plaat. Driemaal wordt de rust compleet hersteld door langere, rustige instrumentale intro’s, waarna veelal geniale riffs je eraan herinneren naar welke band je zit te luisteren. Als ik de naam “Andy Sneap” noem, zeg ik genoeg over de productie van deze plaat, dunkt me. Mijn enige punt van kritiek op “Enemy of God” richt zich op de stem van Mille zo hier en daar, maar dat zal iets persoonlijks zijn.

Kreator Enemy God cover

Met “Enemy of God” heeft Kreator een nieuwe volwassen thrash plaat uitgebracht, die fans niet teleur zal stellen. De gelimiteerde digi-editie zal een bonus-DVD bevatten, met daarop de videoclip van “Impossible Brutality”, een “Making of…” studioverslag en twee live nummers (“Toxic Trace” en “Coma of Souls”). Voor meer informatie uit een primaire bron verwijs ik geinteresseerden graag door naar het interview wat Arjan en bovengetekende onlangs met Mille hadden. Het wachten is komende maandag voorbij, en we hebben met zijn allen niet voor niks gewacht!

Tracklist:

1. Enemy of God
  2. Impossible Brutality