Between The Buried And Me – Alaska

Between the Buried and Me – Alaska
Victory Records, 2005

Op hun eerste album was het eigenlijk al duidelijk: Between The Buried and Me was een geval apart. Daarna kwam de tweede full-length The Silent Circus en de bevestiging op het vermoeden was een feit. Deze band kreeg het voor elkaar om brute death metal achteloos te vermengen met progressieve passages, flitsende solo’s en cleane zangpartijen. Deze prachtplaat bleek achteraf eigenlijk een voorbode op iets nog veel mooiers: Alaska.

BTBAM_logo

Alaska kun je categoriseren in vier S-en die allen rechtstreeks met elkaar verbinding hebben: Spannend, Snoeihard, Subtiel en Spontaan. Dit vraagt om enige uitleg:

Spannend:
Het ene moment waan je je in een Opeth-achtig sfeertje, het andere moment kan de band als bijvoorbeeld een The Red Chord verschrikkelijk uithalen met ultrabrute hakkende, technische death metal. Zelfs spacy passages, pakkende, soms gevoelige emo, breed uitgesponnen post-rock of zelfs een venijnige black metal riff worden zonder pardon bloot op tafel gelegd. Nou hoeft onvoorspelbaar en afwisselend niet altijd spannend te zijn, maar BTBAM lukt het alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.

Snoeihard:
De momenten dat het los gaat, dan gaat het ook los! Oerstrakke blasts vormen hiervan de basis en de ferme technische beulriffs maken het zootje helemaal af. Voeg daarbij de krachtige strot van zanger Tommy Rogers en het death metal feest is compleet.

Subtiel en Spontaan:
Nogmaals: alsof het niks is. Gewoon doen wat je gevoel je zegt lijkt het motto van deze band. Niks is geforceerd en alles lijkt dus rechtstreeks uit de innovatieve muziekliefhebbende harten te komen van dit vijftal. Zelden weet een band zoveel verschillende stijlen op zo’n subtiele en spontane manier te vermengen dan op dit Alaska. De uiterst subtiele melodieuze solo’s en dito baspartijen werken hier nog eens in positieve zin aan mee. Prachtig!

Ja mensen, ik weet niet hoe het met jullie is, maar dit lijkt me voer voor de liefhebbers uit meerdere hoeken van het metalen spectrum. Ze zijn namelijk op alle fronten even sterk! De fan van brute death moet misschien af en toe even slikken op de meer gevoelige passages en de vastgeroeste prog- en emofan zal zijn wenkbrauwen af en toe fronzen bij de onbezonnen blaststukken. Maar als die specifieke mensen al hun vooroordelen van zich af weten te schudden, zich wat open-minded kunnen opstellen en de muziekliefhebber in zich laat spreken dan weet ik zeker dat dit album op menige jaarlijst aan het eind van het jaar zal prijken. Bij mij staat deze fantastische plaat in ieder geval zonder enige twijfel genomineerd! Geniaal!

Tracklist:BTBAM - Alaska

1. All Bodies
  2. Alaska