Augury – Concealed

Augury – Concealed
(Adipocere Records, 2006 )

Terwijl de band ondertussen alweer bezig is aan nieuw materiaal, wordt het uit 2004 stammende Concealed van het Canadese Augury nu pas in Europa uitgebracht. En dat werd tijd ook, want deze muziek verdient het zeer zeker om onder de aandacht van metalminnend Europa gebracht te worden. Volgens de bijgeleverde biografie speelt de band technische en melodieuze death metal, maar de muziek die de band op dit album produceert gaat zoveel verder dan alles dat met die benaming kan worden omvat. De band speelt met een veelheid aan muzikale elementen en stijlen waardoor de muziek niet kan worden worden omschreven met een enkele term van hooguit drie woorden. De Canadezen weten een eenheid te creëren uit een arsenaal aan muzikale stijlen als technische death metal met een bij vlagen een erg hoog black metal gehalte, klassieke toevoegingen en Keltische melodieën, zonder daarbij de muziek te laten verzanden in een onsamenhangende stoofpot en het belang van de totale compositie uit het oog te verliezen.

In het bijzonder vallen de verschillende zangpartijen op. Loodzware deathgrunts, cleane (mannelijke en vrouwelijke) zang, sopraanzang, het kan allemaal op deze cd, en niets klinkt alsof het er eigenlijk niet hoort te zijn, en het geheel klinkt nog steeds als een loodzwaar blok gewapend beton. Voor een band die het aandurft om zich op zoveel verschillende muzikale vlakken te begeven is dat een prestatie van formaat. Zelfs de bassist laat zich af en toe op de voorgrond horen door middel van plezierige loopjes en melodieën die aangeven dat hij op technisch en muzikaal gebied heel wat in z’n mars heeft. Black metal-puristen met oogkleppen zullen met deze plaat denk ik niet zo veel kunnen, maar iedereen die niet vies is van een behoorlijke dosis experimentele, maar toch samenhangende extreme muziek, kan ik deze cd van harte aanbevelen.

Tracklist:

auguryconcealedgroot

1. Beatus