Survivor – Reach

Survivor – Reach
Frontiers/Rough Trade, 2006

1988, het jaartal brengt bij mij sinds desbetreffende zomer altijd de nodige warme gevoelens naar boven dankzij de zegetocht van het Nederlands Elftal door het toenmalige West-Duitsland. Achttien jaar geleden dus alweer, en eveneens uit dat magische jaar stamt de laatste CD van het Amerikaanse Survivor, het fabuleuze Too Hot To Sleep. Enkele compilaties en het Empires-album, de verkapte soloplaat van Jimi Jamison onder de naam Jimi Jamison’s Survivor daargelaten, nu dan eindelijk de opvolger in de vorm van Reach.

Een toepasselijker albumtitel viel nauwelijks te verzinnen, want de grote vraag was natuurlijk of de vertolkers van de Rocky-monsterhits Eye Of The Tiger en Burning Heart nog steeds naar het niveau van Too Hot To Sleep of het bijna net zo mooie When Seconds Count konden reiken, albums die uitblonken door hun geniale songwriting met enkele reuze pieken naar boven. Het antwoord luidt helaas ontkennend, hoe graag ik het ook anders had gezien. Het goede nieuws is dat Survivor opnieuw een aantal parels van songs heeft weten bijeen te pennen, waaronder vooral veel ballad-achtig materiaal, zoals Seconds Away, One More Chance en The Rhythm Of Your Heart. Daartegenover echter dit keer geen hoge pieken, maar enkele vervelende dalletjes, met als dieptepunt een compleet ravijn, getiteld Nevertheless. Dit moet wel veruit het beroerdste nummer zijn dat ik tot dusverre in 2006 gehoord heb, met als bedorven slagroom op de ingezakte taart het tenenkrommend slechte zangwerk van gitarist en bandleider Frankie Sullivan, die en passent ook nog even Talkin’ About Love met zijn iele zeurstem om zeep helpt. Hoe kun je dit als band in vredesnaam accepteren met een wereldzanger als Jimi Jamison in de gelederen? Zou dit met Jim Peterik in de buurt ook gebeurd zijn? Gelukkig is Jamison in topvorm op lekkere rockers als het vlotte titelnummer, het van spanning zwangere Gimmie The Word, wat mijn albumfavoriet is, het aan het latere werk van onze eigen Golden Earring refererende I Don’t, of het hoopgevende Don’t Give Up. Nummers ook waarin Sullivan bewijst zijn gitaar te moeten laten spreken en zelf gewoon z’n bek dicht te moeten houden.

Onder de streep blijft er zoals duidelijk mag zijn een prima nieuw Survivor-album over, waar je heerlijk ontspannen naar kunt luisteren. Houd echter wel de afstandbediening in de buurt, zodat je op tijd kunt skippen. En nu maar hopen dat Oranje binnenkort wél hetzelfde niveau als in 1988 weet te bereiken!!!

Tracklist:
Survivor - Reach

1. Reach