Blind Sight – The Tenderstrike Salvation

Gangstyle – 2006

The Tenderstrike Salvation is het debuutalbum van het Nederlandse Blind Sight. De biografie bij deze cd is wel erg hoogdravend; er worden vergelijkingen gemaakt met grootheden als Slayer, Pantera, Metallica en Machine Head. Om dit soort namen bij een debuut in de mond te nemen gaat me wat ver. We zullen moeten afwachten of Blind Sight inderdaad door kan groeien naar een dergelijk niveau. Stilistisch gezien is echter wel te begrijpen waarom deze bands genoemd worden. Blind Sight grijpt namelijk terug naar ouderweste thrash en combineert dit met sterk melodisch werk en stevige groove-stukken.

De productie van deze plaat valt meteen op bij het beluisteren. Deze klinkt zeer professioneel. Het geluid staat als een muur en een dergelijke sound zou je eerder verwachten van een Roadrunner band met een vet opnamebudget. Dit alles zorgt voor een situatie waarin de nummers goed tot hun recht kunnen komen. De negen nummers op dit debuut zijn dan ook lekker zwaar en bruut om te horen. Ze hebben een eigen identiteit, mede door de catchy refreinen, en zitten qua structuur uitstekend in elkaar.

Er is voldoende afwisseling voorhanden op deze plaat en ik ben dan ook benieuwd hoe ver de band hiermee zal komen. De potentie is namelijk ruimschoots aanwezig. Qua zang kunnen de extremen tussen het rustige en het stevige werk nog wat verbeterd worden. Dit zou de afwisseling nog wat ten goede komen, maar verder is er muzikaal bar weinig op dit album aan te merken. The Tenderstrike Salvation is gewoon een uitstekend debuut. Met name liefhebbers van moderne metalbands als Chimaira of Shadows Fall moeten deze plaat eens gaan beluisteren.

Blind Sight - The Tenderstrike SalvationTracklist:

1. intro
  2. tenderstrike salvation