Vengeance – Back in the Ring

Vengeance – Back in the Ring
MTM Music – 2006

Liever kips in m’n bips dan gewone leverworst..!!

Wie net als ik Vengeance in de jaren tachtig wel eens live heeft gezien, weet precies wat ik bedoel. Man, wat was dat altijd weer een feest. Menig zaaltje, sporthal en feesttent is platgespeeld door deze feestband. We Have Ways To Make You Rock en Take It Or Leave It zijn platen die ik tot op de dag van vandaag nog zeer weet te waarderen. En wie kent het nummer Rock ‘n Roll Shower niet?!? De mensen die net als ik altijd aan de radio zaten gekluisterd als Vara’s Vuurwerk werd uitgezonden weten dat dat programma dat nummer in hun jingle gebruikte. Dat waren mooie tijden. Aan alle moois komt echter een eind, dus ook aan Vengeance dus. Men heeft in ik geloof 1997 nog een poging gedaan tot reincarnatie middels Back From Flight 19, echter, dit album was geen groot succes en deze wederoprichting was dus geen lang leven beschoren. In de loop der jaren is het binnen Vengeance een komen en gaan van bandleden geweest. Men heeft zelfs nog een poosje Ian Parry als zanger in de gelederen gehad, zeker niet de minste, maar Vengeance zonder Leon Goewie is natuurlijk geen Vengeance.

Maar Vengeance is eigenwijs en probeert het gewoon nog een keer. Nu wel weer met Leon Goewie op zang, die dan ook meteen het enige bandlid is die er in de jaren tachtig ook bijzat. Het gebruik van de naam Vengeance zal door sommige mensen dan ook twijfelachtig worden gevonden. Leon zat tenslotte ten tijde van de oprichting nog niet in de band. Helaas ook geen reunie met Arjen Lucassen als vast bandlid, want die heeft het tegenwoordig druk genoeg met zijn andere bands. Maar toch, donders als het deze keer niet gaat lukken, dan weet ik het ook niet meer. Wat komt Vengeance hier op de proppen met een geweldige hardrockplaat. Dit is werkelijk superieur aan alles wat de band in de loop der jaren heeft uitgebracht. En kijk eens naar die line up. Wat een stel geweldige muzikanten. En alsof deze line up nog niet sterk genoeg is, spelen in de personen van o.a. Mat Sinner, Wolf Hoffmann en Michael Voss nog een stel ijzersterke muzikanten mee die enkele gastrollen op Back in the Ring verzorgen.

De plaat gaat oppermachtig van start met het stampende titelnummer. De AC/DC en Krokus invloeden zijn meer dan ooit aanwezig. Vooral ook door de zang van Leon. Man, wat weet die kerel mij toch altijd weer te verbazen met z’n stembereik. Dit is echt de beste hardrockzanger van Nederland. De basis die door de band wordt gelegd, wordt perfect vocaal aangevuld door Leon. Na de eerste rampestampers van de plaat neemt de band gas terug op Captain Moonlight. Een prachtige semiballade met ballen. Op dit nummer is eerdergenoemde Arjen Lucassen nog te gast. Deze voorziet het nummer van een werkelijk heerlijke solo. Na dit nummer is het weer rocken geblazen. In de vorm van Cowboy Song staat er natuurlijk ook weer een heerlijk feestnummer op de plaat, maar eigenlijk zou je de meeste up tempo nummers op Back in the Ring zo kunnen noemen. Afsluiter Evelyn is een mooie ballad. In gedachten zie ik al honderden aanstekers voor me in een stomend zaaltje. Collega Remi zegt altijd: “rock moet rollen”, wel dat doet Vengeance optimaal. De fan kan tot blinde aanschaf overgaan! Geweldige comeback, geweldige plaat!

Tracklistvengeance big

1. Back in the Ring
  2. No Mercy