Katafalk – Death’s Contradiction

Katafalk – Death’s Contradiction EP
Eigen Beheer – 2006

Het mocht niet zo zijn. Na het verschijnen van Storm of the Horde in 2003 leek er een gouden toekomst weggelegd voor Katafalk. Helaas ging Coldblood Industries terziele en werd het rondom Katafalk ook vrij stil.

deaths contradiction

Nu zijn de heren uit Groningen echter terug met een erg sterk werkje. Eind 2004 al zijn deze vier nummers opgenomen en nu dan dus via de band zelf uitgebracht. Wat meteen opvalt is de moddervette productie. Alles klinkt een stuk helderder en strakker dan op het ook al uitstekende debuut. Zoals de band zelf al zegt, zitten de nummers beter in elkaar, zijn langer, technischer, en stukken beter uitgewerkt. Wel, daar is geen woord van gelogen.

Qua invloeden tapt de band nog steeds uit hetzelfde vaatje. Beetjje Dissection, beetje God Dethroned, en vooral in de solo’s zijn de invloeden van Slayer zeer duidelijk te ontwaren. In openingsnummer She’s My Darkness is het alsof we de Kerry/Hanneman gitaartandem aan het werk horen, terwijl War Chant niet had misstaan op The Grand Grimoire van God Dethroned. Eigenlijk is het dood en doodzonde dat dit stukje kwaliteit in eigen beheer moet worden uitgebracht, maar als de band deze EP op de juiste wijze weet te verspreiden zou het me niks verbazen als de volgende full lenght bij een label als Nuclear Blast of Metal Blade wordt uitgebracht. Aan de kwaliteit van de muziek zal het zeker niet liggen. Het is dat we geen cijfers aan EP’s toekennen, maar stiekum wil ik wel even mededelen dat een achteneenhalf dik op zijn plaats was geweest. Aanschaffen deze brok vaderlands geweld!!

Tracklist:

1. She’s My Darkness
  2. Death’s Contradiction