Spawn Of Possession – Noctambulant

Spawn Of Possession – Noctambulant
Neurotic Records, 2006

Dat we de laatste tijd blind kunnen vertrouwen op Neurotic-releases is een stelling die ik graag in ere houd. Het Zweedse Spawn Of Possession is wederom zo’n enorm technisch geori?nteerde deathmetalband ‘waarvan je moet houden.’ Toegankelijkheid is veelal ver te zoeken bij bands die deel uitmaken van de Neurotic-familie. Het was inmiddels alweer een paar jaar stil rond de band, maar de goede indruk, die de heren achterlieten met Cabinet in 2003, is vast nog niet weggevaagd.

Toegankelijk? Nee. Dat is nou exact wat de muziek van deze band siert. Om de bruutheid van Noctambulant goed te omschrijven schieten me er veel scheldwoorden te binnen, die wellicht niet geheel passend zijn in een recensie. Ik merk me hiermee ernstig in te moeten houden om het netjes te houden. Goed, de intro laat me in donkere sferen belanden en ja, wat geweldig… ik vermoed dat het gewenste effect hiermee wordt bereikt: hierdoor knalt dat eerste nummer er extra lomp in. Vervolgens is dan ook extra wennen aan de productie waarvoor men heeft gekozen: Het ontzettend snelle drumwerk komt gezellig old school uit de verf, waardoor zeer compromisloze gitaarkunsten het geheel op weten te vrolijken en een extreem ‘scherp’ effect bereiken. De uitdagende tegenstelling die men hier aanbiedt: enerzijds de korrelige drumgeluiden met de rauwe grunt, anderzijds de neurotische gitaarsolosound, zorgt voor heerlijke complexiteit en bruutheid vanuit de kern.

Met maarliefst drie Jonassen in de band heeft Spawn Of Possession een fantastische plaat afgeleverd waar een old school basis is gelegd met retestrak en ontiegelijk rap drumwerk waar overheen flink ‘gejonast’ wordt met hoogbegaafde gitaarsolo’s plus nog eens een heerlijke rauwe grunt. De technische deathmetal liefhebber moet hier zeker weten mee uit de voeten kunnen, al helemaal wanneer bijvoorbeeld Cryptopsy onvoldoende chaos voor je in huis had.

Noctambulant

Tracklist:

1. Inception