Grave – As Rapture Comes

Grave – As Rapture Comes
Century Media – 2006

Gelukkig, het begint er op te lijken dat Grave na de wederopstanding in 2002 definitief blijft leven. Na Fiendish Regression uit 2004 knalt nu As Rapture Comes hier uit de speakers. En meteen weet ik weer waarom ik een gigantisch zwak voor Zweedse death metal heb.

Na een vrij standaardintro, Day of Reckoning genaamd, knalt Grave in hun typische stijl met het nummer Burn uit de startblokken. Op zich verschilt As Rapture Comes niet eens zoveel met Fiendish Regression, maar de nummers lijken wat beter in elkaar te zitten. Zo is het nummer By Demon’s Bred opgebouwd rond een werkelijk monumentaal vette riff, waar Bloodbath zich niet voor zou hoeven schamen. Kijk, Grave klinkt natuurlijk als Grave, maar mensen die Grave niet kennen (als die mensen al bestaan…), dan is Bloodbath een uitstekend gezelschap om ze mee te vergelijken. Want net als die band weet Grave zeer pakkende nummers te schrijven en een album te maken wat geen moment verveelt. Er zit namelijk voldoende afwisseling in de nummers om voor de volle 100 % te boeien. Mid tempo beukers als Living the Dead Behind worden moeiteloos afgewisseld met snelle songs als Unholy Terror. Luister ook eens naar de uitvoering van Them Bones van, jawel, Alice in Chains. Een lompere uitvoering van dat nummer zul je waarschijnlijk nooit weer horen. Werkelijk geweldig wordt dat nummer door Grave omgetoverd tot een bruut stuk death metal.

Het lijkt me vrij duidelijk allemaal. Ik denk niet dat er dit jaar nog veel death metal platen uit zullen komen die hieraan kunnen tippen. Halen dit kreng, en naast die andere klassiekers in je kast zetten!

Tracklist:grave big

1. Intro – Day of Reckoning
  2. Burn