Los Natas – El Hombre Montana

Los Natas – El Hombre Montana
SmallStone Records (Bertus Distribution) – 2006

De Argentijnse band Los Natas heeft zich in het verleden omhoog weten te werken vanuit het Zuid-Amerikaanse met lompe, logge, heavy stonerrock. Echter, men week af van dit pad. De muziek kreeg steeds meer psychedelische invloeden. A la Kyuss of zelfs nog erger, werd de muziek steeds pieleriger en onoverzichtelijk en moeilijk te begrijpen. Ik raakte in ieder geval de draad een beetje kwijt en met mij vrees ik vele andere liefhebbers. De sfeer rond de muziek van de band werd jarenlang voornamelijk bepaald door de geur van de rook van een semi illegale substantie. Nu heeft men echter het licht gelukkig weer gezien en de draad opgepakt.

De nieuwe cd die hier nu ligt, El Hombre Montana is dus eigenlijk de echte opvolger van het uit 2001 stammende meesterwerk Corsario Negro. Lomp, log, meeslepend en muzikaal hoogstaand. Zo mag je de heavy stonerrock van deze band omschrijven. De muziek doet mij nog het meest denken aan de Black Sabbath-sound uit de beginjaren. Er zijn voorwaar ergere dingen om mee vergeleken te worden lijkt me. De teksten zijn Spaanstalig en voor mij dus grotendeels onverstaanbaar. Dat maakt in dit geval niet zo heel veel uit, omdat de krachtige muziek al zo veelzeggend is. Een van de betere albums in dit genre in de laatste tien jaar wordt nu dus uitgebracht. Meeslepend, origineel en afwisselend van samenstelling en tempo. Prima geproduceerd ook. Zwaar op de hand liggende muziek, waar je vrolijk van wordt, het kan dus..

Lekker doorpielende gitaren, duidelijk onderliggende en ondersteunende baspartijen, een vletig variërende drum en drankdoortrokken zang. In een mooie productie tot eenheid gesmeed. Log, meeslepend en geen moment vervelend. Een absoluut meesterwerk in zijn genre en geschikt voor een vrij breed publiek. Persoonlijke hoogtepunten zijn het openingsnummer El Bolsero, het zeer boeiende Homo Negro del Vaticano en het met heerlijke drums doorspekte De las Cenizas, El Hombre Montana. Dieptepuntje vind ik zelf het zeer langzame en grotendeels acoustische nummer El Camino de Dios, persoonlijk hou ik er nou eenmaal niet van, als het tempo te ver daalt. Maar goed, luisteren, kopen en genieten van die hap!

Tracklist cd:

losnatas cover medium2

1. El Bolsero