Fair Warning – Brother’s Keeper

Fair Warning – Brother’s Keeper
Frontiers/Rough Trade, 2006

Melodic hard rock mag weer! Gelukkig maar, want het genre bulkt van de kwalitatief sterke bands en artiesten die eindelijk weer de kans krijgen hun kunsten te etaleren, waarvoor het Frontiers-label voor een niet gering deel verantwoordelijk is. Platen van bijna vergeten namen als Survivor en House Of Lords spreken wat dat betreft boekdelen.

Het uit het Duitse Hannover afkomstige kwartet Fair Warning levert met Brother’s Keeper een ander voorbeeld af van een bijzonder geslaagde wedergeboorte, daar de band immers splitte na het in 2000 verschenen Four. Na heruitgaven van hun eerste twee albums keren de heren nu dan terug met het splinternieuwe Brother’s Keeper, en liefhebbers van het oude werk van de band kunnen op 25 augustus, als het album uitkomt, als een speer naar de winkel rennen. Fair Warning levert met hun nieuweling namelijk meteen maar één van hun beste platen tot nu toe af, zonder overigens te verrassen of nieuwe invloeden in de muziek te verwerken. Misschien is dat dan ook het enige dat je de band kunt verwijten. Sinds het ijzersterke debuut uit 1991 klinken alle albums min of meer hetzelfde, wat je natuurlijk op twee manieren uit kunt leggen. Aan de ene kant de conclusie dat men constant hoge kwaliteit weet te leveren, aan de andere kant de constatering dat er niet echt sprake is van een ontwikkeling in het bandgeluid. Of: is het glas halfvol of halfleeg? Ik ben van mening dat de eerste stelling opgeld doet. De Hannoveranen leveren gewoon telkens weer een plaat af die bol staat van uitstekende melodieuze hard rock-nummers en hartverscheurende ballads, met de prachtige, immer boeiende gitaarsolo’s en de kenmerkende emotionele vocalen van Tommy Heart als belangrijkste troeven. Deze Heart heeft zich overigens wel degelijk ontwikkeld sinds Four. Klonk hij eerst nog als een kruising tussen Jon Bon Jovi en stadgenoot Klaus Meine, op Brother’s Keeper is een ontwikkeling te horen naar een meer eigen, warmer stemgeluid. Het album klinkt bovendien als een klok, met een heldere, krachtige productie en een uitgebalanceerde mix, waarin op de achtergrond plaats is voor sfeerverhogend toetsenwerk.

Mijn favoriete tracks zijn het voor Fair Warning-begrippen heavy Generation Jedi, dat een lekkere drive kent en het mede door subtiel blazerwerk dreigende In The Dark. Al met al een prima plaat dus, die van mij de waardering krijgt die het verdient. Hopelijk denkt de potentiële luisteraar er hetzelfde over.

Tracklist
Fair Warning – Brother Keeper

1. Don’t Keep Me Waiting