Contradiction – The Warchitect

Contradiction – The Warchitect
Armageddon Music – 2006

Het Duitse Contradiction heeft in de afgelopen jaren behoorlijk wat naamsbekendheid opgebouwd in Nederland. De heren speelden afgelopen zomer onder andere op het Hoogeveense Occultfest, waar ondergetekende getuige heeft kunnen zijn van een uiterst strakke show. Collega Robert merkte hier op dat de band vrij professioneel op de planken stond, wat ook niet gek is als je weet dat Contradiction al een eind weg thrasht sinds 1989. Eind 2006 is het dan eindelijk tijd voor het vijfde album…

The Warchitect opent met een tamelijk Slayeriaans intro, wat de spelkracht van deze Duitsers direct accentueert. Nee, we hebben hier niet te maken met een rip-off, want al snel wordt duidelijk dat het hier om melodieuze, opzwepende thrashmetal draait. Zanger/ gitarist Oliver Lux weet me te verrassen met een intense, krachtige hardcore vocaal, die zo nu en dan wordt ondersteund door zijn naamgenoot in de band. Ook zorgen zij samen voor catchy refreinen (luister bijvoorbeeld eens naar The End Of All Things To Come) die erg herkenbaar zijn door het ontiegelijke Duits-Engelse accent. Vervelend? Nee, Kreator, één van de van de grote voorbeelden van Contradiction doet dit ook en daar horen we ook niemand over zeuren. In de metalwereld mag dat.

Buiten de opzwepende elementen in de muziek biedt Contradiction ook slepende passages, die qua gitaarwerk veel weg hebben van de sentimentele Kreator-stukken. De heren lopen absoluut niet weg voor het feit dat de twee eerder genoemde grootheden een grote bron van inspiratie zijn geweest, maar weten dit op een uitdagende manier te combineren. Het gevolg hiervan is dat we gelukkig wel kunnen spreken van een “eigen sound.”

Ter indicatie noem ik het rijtje invloeden maar eens op: Kreator treffen we aan in de gitaarpassages, Slayer horen we terug middels een beukende ondergrond, Testament biedt de band inspiratie voor de opzwepende thrashkunsten en Sepultura moet haast wel een rol gespeeld hebben binnen de strot-ontwikkelingen van zanger Oliver Lux. De cleane zang is een aspect binnen deze muziek waarvan je houdt, of dat je juist haat. Persoonlijk vind ik het een leuke afwisseling en kan ik op een positieve manier hard lachen om het Duitse accent in de cleane zangstukken. The Warchitect een krachtig album geworden, dat voldoende afwisseling, melodie en vooral power kent.

The Warchitect

Tracklist:

1. Your God