Coldworker – The Contaminated Void

Coldworker – The Contaminated Void
Relapse Records – 2006

Een jaar na het onfortuinlijke en voortijdige einde van Nasum ging drummer Anders Jakobson op zoek naar muzikanten om een nieuwe band mee te beginnen. Na een advertentie op het Nasum.com blog vond hij de bandleden waarmee hij een arsenaal aan riffs en ideeën uitwisselde die uit zouden groeien tot volwaardige nummers van een band die uiteindelijk Coldworker zou worden gedoopt.

En nu, nog geen jaar na de oprichting is er al een debuutalbum van dit Zweedse kwintet. Van pure grind zoals bij Nasum is hier geen sprake meer, de nadruk ligt bij Coldworker meer op snelle death metal die enkel door het drumspel van Anders nog enigzins herinnert aan diens muzikale verleden. De gemiddelde lengte van de nummers is wat langer dan bij eerder genoemde band, maar nog steeds halen de nummers zelden de drie minuten, wat natuurlijk verder niets zegt over de kwaliteit van de aangeboden herrie. Die is overwegend snel en raast en tiert aan alle kanten, is bij vlagen vrij technisch en hier en daar ontdek ik zelfs een gitaarsolo. De productie van het geheel staat als een huis, hoewel het geluid nauwelijks verschilt van het meeste dat er op dit moment op death metal gebied wordt uitgebracht.

Helaas zijn er ook negatieve aanmerkingen te maken. De muziek is verre van origineel en de ruige zang lijdt enigzins onder gebrek aan variatie, wat voor sommigen toch een belangrijk struikelblok is, vooral wat betreft de zang. Niettemin is de muziek erg genietbaar en heeft Coldworker met The Contaminated Void een album afgeleverd waar de meeste death metal liefhebbers en Nasum-fans behoorlijk mee in hun sas kunnen en mogen zijn.

Tracklist:

ColdworkerVoidGroot

1. The Interloper