Dollhouse – Royal Rendez Vous

Dollhouse – Royal Rendez Vous
Bad Reputation (Suburban) – 2006

Zijn er nog echte ouwe rockers in de zaal? Van die gasten die nog echt kunnen genieten van de pure rock, met psychedelische en funk invloeden uit de eind zestiger, begin zeventiger jaren van de vorige eeuw? Als de sound van b.v. Jimi Hendrix, Led Zeppelin en de ouwe Stones jou ook aanstaat, dan heb ik een heerlijk plaatje voor je gevonden. Okee, je kan nu niet meer de elpee opzetten en met de hoes in de hand door je slaapkamer springen met het volume op max. Maar met de nieuwste cd van de Zweedse groep Dollhouse maak je een ongeevenaarde tijdreis mee. Een trip, die je niet mag missen.

Dollhouse is een Zweedse band en werd in 2002 opgericht. Men bracht in 2003 een eerste single uit en daarna werd de band opgepikt en mocht een eerste full-length gaan opnemen. Dat werd The Rock & Soul Circus en die cd werd in 2004 door het publiek in Scandinavie zeer goed ontvangen. Maar ook de rest van de wereld toonde interesse in de muziek van de jongens. Vandaar ook dat de nieuwe cd Royal Rendez Vous nagenoeg wereldwijd wordt gereleased.

Dollhouse doet er werkelijk alles aan om zo klassiek mogelijk te klinken. Zelfs de hele productie is er op afgestemd en de cd klinkt echt of het geheel in de seventies is opgenomen. Ook het instrumentgebruik inclusief orgeltjes en vervormd gitaarspel klinkt absoluut oud, maar is het niet. Nummer voor nummer kan de cd zo de top 2000 in. Heel knap dat een stel jonge gasten dat voor elkaar krijgt. Bovendien blijft men absoluut origineel. Natuurlijk worden er hier en daar stukjes tekst en muziek gejat, maar iedere song op zich is wel volkomen origineel en nieuw. Razend knap. Nieuwe, pakkende songs en een muzikaliteit, waar je koud van wordt. Dat je daarmee zoveel sentiment weet op te wekken bij de ouderen, maar ook de interesse van een jonger publiek weet te trekken is echt uniek.

Wat een trip zeg, wat een meesterwerk is dit. Ik zal wel zo’n beetje de enige in de zware metalen redactie zijn, die echt uit ervaring over dit tijdperk van de rockmuziek kan vertellen. Daarom werd het luisteren naar deze cd ook een bijna emotioneel gebeuren. Toch kan ik deze cd ook aan een jonger publiek van harte aanbevelen. Mijn dochter van negentien meldde vanaf de bank, dat dit een van de eerste fatsoenlijke cd’s was, die ik thuis draaide en beoordeelde dit jaar. Metal is het niet, pure rock wel. Hol naar de platenzaak en haal die plaat en ga lekker uit je dak, ontzettend lekkere cd!

Tracklist cd:

dollhouse cover medium

1. The Rock & Soul Fever