Forgotten Tomb – Negative Megalomania

Forgotten Tomb – Negative Megalomania
Avantgarde Music, 2007

Mijn eerste ervaring met de Italiaanse band Forgotten Tomb was pas in het jaar 2004. De band bracht in die tijd een album uit getiteld Love’s burial ground, wat niet alleen mijn eerste ervaring met de muziek van de band was, maar ook meteen mijn eerste ervaring met het hele suïcidale subgenre binnen de blackmetal. Ik was aardig onder de indruk en het duurde dan ook niet lang voordat ik andere zelfmoord-en mutilatiepromoters zoals Silencer en Shining ontdekte. Hoewel ik trouwens Love’s burial ground nooit heel veel heb gedraaid. Probleem vond ik namelijk dat ik te weinig afwisseling hoorde waardoor het me toch redelijk snel weer ging vervelen.

Ondertussen zijn we alweer enige tijd verder en ik heb hier het nieuwe plaatwerk van de levensgenieters Forgotten Tomb voor me liggen dat de titel Negative Megalomania mee heeft gekregen. Dit keer uitgebracht via het label Avantgarde Music waar ze sinds 2006 deel van uitmaken. Eerder al had ik via de Myspace van de band al een voorproefje gehoord en hoewel ik niet echt wist wat ik ervan moest vinden werd me wel duidelijk dat Negative Megalomania geen herhaling van eerder werk zou worden.

Forgotten Tomb bandfoto

De plaat had uiteindelijk heel wat meer omwentelingen dan gemiddeld in mijn cd-speler nodig voordat ik een concrete mening kon vormen. De band heeft het namelijk voor elkaar gekregen om allerlei nieuwe elementen aan de muziek toe te voegen zonder hun identiteit en eigen geluid te verliezen. Zo zijn bijvoorbeeld de intermezzo’s tussen de nummers door weggelaten en vervangen door intro’s en geluidssamples (het tweede nummer No Rehab heeft trouwens een geweldige intro). Ook heeft de band zich zelfs gewaagd aan cleane vocalen. Hoewel vooral die vocalen niet altijd even goed klinken vind ik het toch wel een aanwinst voor de muziek.

Negative Megalomania is meer dan voorheen een groeiplaat geworden die na meerdere luisterbeurten ontaard in een pareltje. De negativiteitsverering komt prachtig tot zijn recht in de sfeer die de plaat brengt. Een sfeer die trouwens meer dan voorheen gelijkenissen vertoont met het werk van de collega’s van Shining. De plaat zal zowel liefhebbers van de meer avant-gardistische stroming binnen de blackmetal meer aanspreken als de liefhebbers van het eerste uur. Hoewel het vooral taaie kost voor de laatste groep zal zijn. 2007 belooft nu al veel goeds dankzij deze release, jaarlijstmateriaal dus.

Forgotten Tomb - Negative Megalomania hoesTracklist:

1. A dish best served cold
  2. No rehab (final exit)