Wizard – Goochan

Wizard – Goochan
Massacre Records – 2007

Nergens anders heeft het woord “true” een dermate grote betekenis gekregen als in de metalscene. Te pas en te onpas wordt er met die term gesmeten. Want als het niet “true” is, dan tel je immers niet meer mee. Een band die zeer zeker wel meetelt op true metal gebied is het Duitse Wizard. Al vanaf 1991 brengt dit gezelschap met regelmaat van de klok produkten uit die de harten van de pure heavy metal liefhebber sneller doen kloppen.

Ook Goochan is weer een plaat die gekoesterd zal worden door die netgenoemde metal liefhebber. Ongecompliceerde metal. Niet lullen maar knallen zeg maar. Nummers die meteen blijven hangen en die uitnodigen om met gebalde vuisten in de lucht te headbangen. De heren weten een perfecte tussenweg te vinden tussen snel beukwerk en slepende nummers. Nergens vervalt de band in te softe nummers of onhoudbare agressie. Ikzelf heb genoten toen ik de band vorig jaar live heb bekeken op Dokk’em Open Air. De heren maakten er toen een fantastisch feest van met hun metal die uitermate geschikt is voor festivals waar plezier voorop staat. De nummers op Goochan doen mij dan ook verlangen naar blubberige festivalterreinen, waar het bier rijkelijk vloeit en waar het publiek bestaat uit mensen met leren jassen en “bepatchde” spijkerkleding. Daar waar wordt gebangd en waar de fabrikanten van antiklitshampoos goede zaken doen. Waar de geur om je heen een mengel is van bier, kots en urine. Daar waar de grond rondom de dixies net iets natter is dan op de rest van het terrein. Dat is precies de sfeer die deze plaat uitademt.

De Wizard fan weet genoeg. Nee, alle liefhebbers van true/speed metal moeten dit gewoon gaan horen. Dit is een zeer waardige opvolger van Magic Circle. En natuurlijk hoort ook deze op een hoog volume afgespeeld te worden. Want ook een hoog volume is “true” natuurlijk…..

Tracklist:wizard big

1. The Witch of the Enchanted Forest
  2. Pale Rider