The Poodles – Metal Will Stand Tall

The Poodles – Metal Will Stand Tall
AFM Records – 2007

Poedels zijn hondjes, die bij voorkeur in allerlei vormen getrimd worden en lange tijd vooral populair waren bij dames die bij de “Upper Class” hoorden of er moeite voor deden om te doen alsof. Hoe toepasselijk kan een naam zijn. The Poodles is een Zweedse band die er vooral op gericht lijkt te zijn om rijk en beroemd te worden of te doen alsof. Voor het uiterlijk is vooral naar de Glamrock uit de begin zeventiger jaren van de vorige eeuw gekeken en voor de muziek is goed naar alle metal, rock en hardrock muziek geluisterd, die ooit in de buurt van de top van de hitpararades kwam.

Alle bandleden van The Poodles hebben een verleden in meer of minder bekende Zweedse metal bands. In Zweden zelf werd men vooral bekend door deelname aan het nationale songfestival. Vergelijkingen met het Finse Lordi liggen dan ook voor de hand Allen hadden de heren de pech dat ze het Eurovisie songfestival niet haalden. Wel scoorde men in eigen land een megahit met de single Night of Passion, waarmee men binnen no time platinum verdiende. In Zweden en Finland werd de cd Metal Will Stand Tall al in mei 2006 uitgebracht. Het titelnummer werd ook een grote hit en inmiddels bestormt de derde single van dit album Song For You de hitparades. Nu is het dan ook tijd om de rest van de wereld te veroveren en wordt de cd overal en nergens uitgebracht.

Als een stel goede muzikanten bij elkaar kruipt en het carbonpapier stevig in de typemachine draait ontstaat een product dat eigenlijk wonderwel goed te kauwen is. Het is gewoon een grappige en lekker cd die prettig weg luistert en best zo nu en dan eens even tussen het serieuze werk door geluisterd kan worden. Naast het indirect jatwerk staan er ook covers op en dat kan ik persoonlijk niet zo waarderen.

The Poodles krijgen samen met Lordi en andere soortgelijke bands een eigen plaatsje in de metalscene. Daarnaast lijkt het rijk en beroemd worden ook helemaal te gaan lukken. Maar ondanks het goede spel blijft het een, weliswaar prettig luisterbaar, niemendalletje. Een soort van hebbeding dus. En dat zal ook wel de bedoeling zijn…..

Tracklist cd:

poodles cover medium

1. Echoes from the Past