Vinterriket – Lichtschleier

Vinterriket – Lichtschleier
Displeased records, 2007

De tweede re-release van het dark ambient project Vinterriket (dat overigens al meer dan veertig(!) releases op zijn naam heeft staan) betreft Lichtschleier. Bij voorbaat beloofde het niet zo’n langdradige zit te worden bij dit album, aangezien deze variant maar een minuut of vijftig aan muziek bevat. Hoewel ik de andere, zojuist behandelde, re-release Und die nacht kam schweren schrittes omschreef als het nihilistische broertje van Lichtschleier is in dit geval niet bepaald sprake van een bombastische plaat. Het tegendeel is weer waar. Het verschil in de platen zit echter vooral in de sfeer, die ik op deze variant een stukje beter uit de verf vind komen. Geluiden van ijzige winden op een achtergrond van subtiele keyboards geven bijvoorbeeld het tweede nummer Nebelwand een heerlijke desolate sfeer mee.

Maar toch stoort ook hier het nihilisme me behoorlijk. Met wat meer elementen had de muziek zoveel beter kunnen zijn. Een scheutje ouderwetse blackmetal bijvoorbeeld, zoals CZ dat voorheen deed in zijn muziek, zou de boel zo veel beter aankleden. Het klinkt gewoon teveel alsof de muziek nog niet af is.

Twee vrij overbodige re-releases dus die alleen voor de echte die-hards de moeite van de aanschaf waard zijn. Ikzelf ben echter van mening dat ze deze re-releases achterwege mogen laten, CZ kan zijn tijd beter investeren in andere creatieve uitingen waar hij goed in is zoals Nocternity, fotografie, fotobewerking en dichten. Genoeg Vinterriket voor mij voor nu, na deze overdosis heb ik plots grandioos veel zin om Fear Factory een luisterbeurt te geven.

Vinterriket - Lichtschleier
Tracklist:

1. Im augenblick der nacht