Helloween – Live on Three Continents

Helloween – Live on Three Continents (DVD)
SPV, 2007

In het kielzog van (of eigenlijk tegelijkertijd met) de CD Live in Sao Paolo komt het Duitse power metal-instituut Helloween met de DVD Live on Three Continents op de proppen (tevens verkrijgbaar als luxe boxset met zowel de dubbel-DVD als de CD’s). De content is grotendeels hetzelfde maar met de beelden op het netvlies spreekt de muziek nét iets meer tot de verbeelding.

Dat het Braziliaanse publiek nét even iets fanatieker is dan de rest weet de band maar al te goed, en de keuze om hier een DVD op te nemen is dan ook zeker logisch. Het publiek staat tevens lekker hard in de mix, dus voor de liefhebber van publieksgeluid op concertregistraties is deze DVD sowieso genieten geblazen. De luisteraar van de CD versie heeft het ten opzichte op één punt beter bekeken: deze wordt tenminste een uiterst saaie drum- en gitaarsolo bespaart. Verder is de tracklist exact hetzelfde, en om de vingers bij af te likken. Zanger Andi Deris heeft het ogenschijnlijk prima naar zijn zin (met pompoen als hoofddeksel tijdens Future World) en zingt de sterren van de hemel. Zelfs, zoals collega Kimberly al aangaf, in oud materiaal zoals Halloween, Keeper of the Seven Keys en A Tale That Wasn’t Right. Ook de rest van de band barst klaarblijkelijk van de spelvreugde, en zelfs de altijd stoïcijnse Weiki staat heeft geregeld een grote smile op zijn norse smoelwerk. De beelden zijn prima ge-edit zodat het geheel van begin tot eind interessant blijft om te bekijken en, zoals eerder aangegeven, geeft deze vorm van beleving toch een bepaalde meerwaarde ten opzichte van de CD versie. De titel Live on Three Continents doet zijn naam eveneens eer aan door de functie sommige songs tijdens andere registraties te bekijken (Sofia en Tokyo), wat het geheel alleen nog maar leuker maakt.

De tweede schijf bevat de videoclips van de songs Mrs. God en Light the Universe, waar Candice Night van Blackmore’s Night een schitterende acte de presence geeft. De nummers Halloween en Occasion Avenue, die op de CD’s onderdeel van het geheel vormen staan hier als bonusmateriaal op, en de rest van het schijfje wordt gevuld met een drie kwartier durende Road Movie en zeer vermakelijke interviews met de bandleden (eveneens drie kwartier qua lengte).

Al met al is Live on Three Continents een prachtig pakket geworden, waarbij de luisteraar de keuze gegeven wordt tussen de dubbel CD versie, de dubbel DVD versie of een prachtig vormgegeven totaalpakket in een luxe boxset, en voor iedere fan van deze Duitse grondlegger van de power metal absoluut een verplichte aanschaf.

Tracklist:Helloween - Live on Three Continents

DVD 1

1. Intro