Monstrosity – Spiritual Apocalypse

Monstrosity – Spiritual Apocalypse
Metal Blade – 2007

Monstrosity stond de afgelopen tijd een moeilijke opdracht te wachten. Ze moesten het uitstekende Rise To Power zien te overtreffen. Ze wisten met die plaat alle death metal liefhebbers een stijve pik te bezorgen. Aan Spiritual Apocalypse nu de taak om voor het orgasme te zorgen…

Ten eerste valt natuurlijk meteen op dat voor de taken op zang weer iemand anders verantwoordelijk is. Deze persoon, Mike genaamd, is al een gouden greep. Keristus, wat een geweldige zieke grunt heeft deze knakker. Met voorsprong de beste zanger die Monstrosity binnen de gelederen heeft gehad. Dat hier en daar wat effecten op de zang zijn gebruikt maakt verder niet uit. En wat een songs weer. De tering. Wat een geweld, dit is harder dan mijn pik na een jaar celibaat. Het brute openingsnummer zet meteen de toon. Wat Monstrosity met dit eerste nummer al neerzet is simpelweg meesterlijk. Dít is precies hoe ik mijn portie death metal wil horen. Retestrak gespeeld, zonder ook maar een greintje bruutheid te verliezen. En neem het nummer Firestorm, wat een monument van een song!! Een riff die je nooit weer vergeet. Ik kan een vroegtijdige zaadlozing dan ook maar net onderdrukken door snel aan mijn honderdtwintig kilo wegende en oerlelijke buurvrouw te denken. Maar al snel word ik weer door de muziek gegrepen.

Wat te denken van het drumwerk van Lee Harrison? Deze man geeft het begrip strakheid een totaal nieuwe definitie. Door de vrij drukke stijl van hem, klinken de nummers supergevuld. Ook in de langzamere regionen klinkt deze plaat weer geweldig. Apostles of the Endless Night bijvoorbeeld is voor het grootste deel een langzaam, slepend nummer, maar wat een kracht straalt het uit, en wat een mooie solo weer. Als een gitarist zulke solo’s uit zijn plank weet te toveren, wordt er wat mij betreft nooit te veel gesoleerd op een plaat. Nieuwe gitarist Mark English vervangt in zijn ééntje de gehele gitaartandem van de vorige plaat en mag met recht dan ook een grote aanwinst genoemd worden. Het is alleen wel te hopen dat Monstrosity voor het live gebeuren een tweede gitarist meeneemt. Maar oké, terug naar de plaat… Alle nummers weten diepe indruk op me te maken en elk nummer doet verlangen naar nog een nummer.
Tijdens afsluiter Triumph in Black ben ik dan ook niet meer te houden en verdwijnt het zaad met een krachtige straal uit mijn kloppende tampeloeris.
Met recht durf ik Spiritual Apocalypse een bevredigend death metal orgasme te noemen. En hoewel ik niks over mijn sexleven heb te klagen, zal ik deze plaat voorlopig erg regelmatig blijven draaien!!

Als het om cijfers gaat is het hier toch nooit goed. Delen we een te laag cijfer uit, dan staan de azijnzeikers in de rij om commentaar te geven, zijn de cijfers te hoog, dan is de ramp al helemaal niet meer te overzien. Ik trek me daar gewoon geen flikker van aan. Ik veeg de klodders van mijn toetsenbord af en deel weer lekker een negenplus uit. Lekker puh!!

Tracklist:monstrosity big

1. Spiritual Apocalypse
  2. Firestorm