Susperia – Cut From Stone

Susperia – Cut From Stone
Tabu Recordings – 2007

Hij is errrrg lekker ja. Echt zo’n heerlijke metalplaat waarvan je buiten in de hete zon moet genieten, kan niet wachten tot de zomer door dit soort muziek.

Deze quote heb ik van heerschap M. gejat uit het Susperia topic van ons geliefde forum. Niet omdat ik zelf geen inspiratie heb om een review te schrijven, maar simpelweg omdat M. met deze uitspraak spijkers met koppen sloeg. Het toeval wilde namelijk dat toen deze promo door de bus donderde, het één van de eerste dagen was dat ik in mijn blote (bier)buikje achter in de tuin kon zitten. Die kans greep ik dan ook meteen met beide handen aan en inderdaad, Cut From Stone wist mij in die toestand meteen te grijpen, het kwartje viel meteen zeg maar.

De lijn met voorgangers Vindication en Unlimited wordt op een logische wijze voortgezet zonder al te grote veranderingen toe te passen. De eerste twee nummers More en Lackluster Day zijn alleraardigste thrashnummers, maar mijn aandacht is werkelijk 100% bij The Clone, dat nummer vertaalt precies hoe ik Susperia het liefst hoor. Snel, met een zanglijn die je niet weer vergeet. Ik ben sowieso al een liefhebber van de stijl zang die Athera brengt, dus eigenlijk kan Susperia bij mij al niks meer verprutsen.

De balans tussen snelle en langzame nummers is dik in orde ook. Een nummer als Life Deprived (wat een zanglijn!!) blaast je van je sokken, terwijl Under weer erg beheerst klinkt. Nummers als deze hebben een geweldige groove, iets wat ik toch wel eens mis binnen het thrash stramien. Susperia weet echter nummers te schrijven die de kracht hebben om een veel grotere doelgroep aan te spreken. De volle, organische sound die aan de plaat is meegegeven zorgt voor alleen maar meer luisterplezier. Ik kom dan ook na elke luisterbeurt steeds weer tot de conclusie dat dit, niet al te agressieve, thrashplaatje een te korte luisterduur heeft.

Ja, M. had volkomen gelijk. Ik trek me nog maar een verse fles bier open en laat me achterover zakken in een tuinstoel en geef Cut From Stone nog maar een slinger. Laat die zomer maar komen!

Tracklist:susperia big

1. More