Evocation – Tales From The Tomb

Evocation – Tales From the Tomb
Cyclone Empire – 2007

Het kan soms raar lopen. Begin jaren negentig werd Evocation omschreven als Zweden’s meest belovende death metal band zonder platendeal. Een toekomst vergelijkbaar met die van Entombed en Dismember leek voor de band weggelegd. De interesse van de platenlabels was al gewekt. Echter, de beruchte muzikale meningsverschillen kwamen weer eens om de hoek kijken en in 1993 kwam de olifant met de grote slurf langs en blies het verhaaltje Evocation uit. De bandleden gingen hun eigen weg en doken op in onder andere Cemetary/Sundown en Lake of Tears.

In 2004 leken de meningsverschillen aan de kant gezet en kwam Evocation terug uit de tijdelijke dood. Hun twee demo’s zijn toen uitgebracht op cd en elpee. In 2006 heeft de band zich weer aan opnames gewaagd, wat weer een demo heeft opgeleverd. De interesse van de platenlabels was al snel weer gewekt, met als resultaat een deal bij Cyclon Empire. Een deal voor meerdere albums. En dat is een goede zaak, want Evocation komt met een knaller van een death metal album op de proppen. Tales From The Tomb zuigt je terug naar de roemruchte jaren negentig, toen death metal uit Zweden de dienst uitmaakte. Als invloeden kunnen we het standaard rijtje Entombed, At The Gates en Dismember opnoemen. Wat nou vernieuwing? Niks vernieuwing!! Evocation brengt een ronduit geweldige pot old school death metal waar we wel pap van lusten. Een bult eigen nummers en een zeer goed gespeelde coverversie van But Life Goes On van jawel, Entombed vullen dit schijfje. En om helemaal in stijl te blijven, wordt de plaat gesierd door een prachtige Dan Seagrave cover. Wat een death metal sentiment!

Ik kan nog een hele bult onnodige woorden vuilmaken, maar ik denk dat de liefhebber nu wel snapt wat ik bedoel; dit is een beest van een old school death metal album. Aanschaffen!

Tracklist:evocation big

1. Eternal Lie