Samael – Solar Soul

Samael – Solar Soul
Nuclear Blast – 2007

Ik heb iets met Zwitserland. Naast het feit dat ik me de laatste tijd helemaal een breuk eet aan de kruidenbonbons van Ricola, komt natuurlijk ook Samael uit dat mooie land vandaan. Die twee hebben nogal wat gemeen. Die heerlijke snoepjes hebben nogal wat exclusieve ingrediënten in zich. Zacht en kruidig, maar als je ze kapot bijt voel je toch nog de scherpe randjes. Zo kan je Samael ook ongeveer zien. Middels de vorige plaat, Reign of Light leken de heren definitief hun stijl gevonden te hebben, met Solar Soul bewijzen ze dat dat inderdaad het geval is geweest. Solar Soul ligt namelijk precies in het verlengde van de vorige plaat.

Stampende electronische ritmes, pakkende riffs en de uit alles herkenbare stem van Vorph, die iets ruiger lijkt te brullen dan op de voorgaande plaat. Compositorisch staan er ook enkele nummers op die wat harder aandoen. Zo gaat bijvoorbeeld On the Rise opvallend snel van start met beukend ( grotendeels geprogrammeerd) drumwerk, en ook Valkyries’ New Ride doet voor (moderne) Samael begrippen vrij hard aan. En net als op Reign of Light blijven de pakkende refreinen muurvast in je hoofd zitten. De oosterse invloeden lijken echter wat minder dominant aanwezig te zijn, al zijn ze zo af en toe best nog wel terug te horen, zoals in Quasar Waves. In dit nummer wordt wel weer erg geleund op oosterse ritmes. Solar Soul is dus een logische voortzetting op Reign of Light, maar net iets scherper en gemener klinkend.

Als je een aantal zakjes met kruidenbonbons hebt leeggegeten is de verrassing er wel af, maar ze blijven gewoon verdomd lekker. En ook dat gaat voor Samael op. Wat mij betreft moeten Samael en Ricola allebei niet te veel wijzigen in het gebruik van hun ingrediënten, want zo smaken ze allebei op hun best. Erg lekker!

Tracklist:samael big

1. Solar Soul
  2. Promised Land