Vainglory – Vainglory

Vainglory – Vainglory
MTM Music/SPV/Suburban, 2007

Het Amerikaanse Vainglory is met haar titelloze opvolger van het alweer zes jaar oude 2050 toe aan haar tweede wapenfeit. De band rond gitarist Corbin King heeft met zangeres Kate French, die je wellicht nog kent van Chastain, een sterke troef in huis gehaald, zowel in vocaal als in visueel opzicht. De stem van Kate is dan ook een van de sterke punten van dit plaatje, dat bol staat van de stoere power metal, de U.S.-versie welteverstaan. Vicious Rumors of meer recentelijk Beyond Fear zijn namen die in je opkomen bij het beluisteren van de muziek van dit vijftal, terwijl door de vrouwelijke vocalen ook een vergelijking met Benedictum voor de hand ligt.

Spijtig genoeg houdt de overeenkomst met laatstgenoemde hiermee niet op, want ook Vainglory heeft te kampen met het kwaaltje waar Benedictum aan leed op hun Uncreation-album, namelijk de afwezigheid van sterke, pakkende songs. Het klinkt weliswaar allemaal lekker vet en met Corbin King heeft de band een snarenplukker in huis die wel degelijk iets in z’n mars heeft, zo horen we op het instrumentale Decapitation Attack, maar van componeren heeft de man duidelijk minder kaas gegeten. De meeste songs gaan het ene oor in en het andere weer uit zonder dat er iets is blijven hangen, waardoor een typisch gevalletje van dertien-in-een-dozijn is ontstaan. Opener Walking Dead, de fraaie ballad Undying Love en het eerder genoemde Decapitation Attack tillen de plaat nog wel naar een voldoende, voor het overige is saaiheid troef. Jammer, want ik heb de indruk dat hier veel meer uit te halen valt.

Tracklist:
Vainglory - Vainglory

1. Walking Dead