Lily’s Puff – Heaven Frowns

Lily’s Puff – Heaven Frowns
Ark Records, 2007

Ik heb het idee dat Zware Metalen steeds vaker promo’s opgestuurd krijgt die het muzikale werkgebied behoorlijk oprekken. Niets mis mee. Zware Metalen is immers in eerste instantie een metal en gothic WebZine. En buiten het metalgenre zijn er behoorlijk wat interessante, muzikale, werelden te ontdekken.
Deze promo’s laten zich echter, iig door ondergetekende, iets minder gemakkelijk recenseren dan de gemiddelde metalplaat. De muziek is vaak ‘anders’. De promo’s waar ik het momenteel over heb bevatten meestal vage, (semi-)progressieve/experimentele cross-over muziek.
Zo heb ik deze maand twee CD’s van, het voor mijn onbekende, Ark Records te bespreken. Volgens de eerste omschrijving die mij medegedeeld werd betrof het hier neoklassieke werken. Of dit label erop was geplakt door een hoofdredacteur van Zware Metalen, een tussenpersoon of het label weet ik niet; Echt kloppen doet het in ieder geval niet, al kan ik me het voorstellen. Ja, er zitten hints en nuances in die kunnen doen denken aan het neoklassieke genre maar het is toch iets anders.

Deze recensie gaat dus over Lilly’s Puff’s Heaven Frowns.
Lilly’s Puff maak vrij rustige muziek met een psychedelische inslag. Geen razende gitaren, donderende drums of indoctrinerende basgeluiden hier; Maar rustige relaxte nummertjes.
Op het eerste gehoor is de muziek op Heaven Frowns wat eentonig, misschien zelfs monotoon. Maar al snel blijken er toch veel aardige elementen in te zitten. Veel van deze muzikale invloeden en nuances zijn psychedelisch van aard; Anderen zijn weer meer ambient. Ondanks het gebruik van ‘vreemde’ elementen is de muziek van Lilly’s Puff gestructureerd.

De muziek die Lily’s Puff neerzet op Heaven Frowns is een aangename combinatie van zowel elektronische als akoestische ritmes die elkaar op een rustige en natuurlijke manier afwisselen en aanvullen. De nadruk ligt ‘m voornamelijk op de vocalen die afentoe een tikje melancholisch aandoen maar zowel niet storend als zeer bijzonder zijn. Het gebruik van psychedelische elementen en (melodie)lijnen is een groot pluspunt; Deze komen onder invloed van verdovende middelen wellicht beter uit dan zonder. Ik ga dat echter niet uitproberen.

Lily's Puff - Heaven Frowns

Tracklist:

1. Prelude