Electric Earth – Vol. II Words Unspoken

Electric Earth – Vol. II Words Unspoken
Mausoleum Records – 2007

Wat is er dodelijker voor een rock of metalplaat als het stempeltje standaard en saai? Wat mij betreft erg weinig. Het is dan ook met enige spijt in het hart, dat ik mijn stempel op het rode stempelkussen druk na het horen van de cd van Electric Earth. De Stoner van deze Zweedse band is niet slecht, maar wel erg saai en ik weet niet wat erger is. Heel af en toe ontwaak je even uit je muzikale coma als er een leuk thema of dreunend soundje voorbij komt, maar dat is slechts van korte duur. Voordat ik verder ga met luisteren en schrijven ga ik eerst een stevige pot koffie zetten, het zal nodig zijn.

De geschiedenis van Electric Earth begint in 2001. Peter Gottlieb brengt een groep musici bijelkaar om geïnspireerd door o.a. Kiss, Black Sabbath en Soundgarden muziek te gaan maken. In 2005 wordt de eerste cd vol. I Organic Songs uitgebracht. Nu is men toe aan vol. II Words Unspoken. Inmiddels met een nieuwe drummer wordt er, naar mijn mening, weinig progressie geboekt. Men blijft voortkabbelen op dezelfde muzikale golven.

Zeer standaard heavy rock/stoner. Meer is het niet en misschien mag je wel niet meer verwachten van Electric Earth. De productie zit prima inelkaar, daar valt niets op af te dingen en over het algemeen wordt er ook wel aardig gespeeld. De zang vind ik zelf behoorlijk vlak en inhoudsloos en de muziek zelf toont geen enkele emotie en beleving. Ook is er weinig variatie en zijn er geen instrumentale of vocale uitschieters te noteren.

De koffie is op en dit stukje klaar. Stoner liefhebbers kunnen eens gaan luisteren voor de zekerheid. Maar bij mij doet deze plaat geen bellen rinkelen

Tracklist:

electric earth cover medium