Twinspirits – The Music That Will Heal The World

Lion Music – 2007

En voor de zoveelste keer de afgelopen tijd mag ik in mijn inleidende verhaaltje beginnen te vertellen dat de desbetreffende band afkomstig is uit Italië. Twinspirits is een collectief wat is opgebouwd rond multitalent Daniele Liverani. Deze beste man heeft een stel uitstekende muzikanten rond zich verzameld om een progressieve metalplaat op te nemen. Het resultaat mag er zijn.

Instrumentaal staat dit werkelijk als een huis. Het negentienjarige snarentalent Tommy Ermolli heeft zeer zeker verstand van hoe hij de snaren moet beroeren. Dit mannetje laat een stuk of wat solo’s voorbij komen die werkelijk om te likkebaarden zijn. En over het toetsenwerk van bandleider Daniele bestaat ook geen enkele twijfel, dat is gewoon prima in orde. De band weet ook nog eens nummers te schrijven die blijven hangen, en niet verzanden in dolgedraaide virtuositeit. De instrumentale opener Projected doet me heel erg denken aan The Final Experiment van Ayreon, maar de nummers die wel van een vocale bijdrage zijn voorzien, trekken toch weer ietwat een andere richting op. De Dream Theater vergelijkingen zijn bijna niet uit te sluiten in deze muziekstijl en ook Twinspirits maakt zich hier schuldig aan. Een nummer als Understand had best wel door een jong Dream Theater geschreven kunnen zijn. Toch klinkt Twinspirits voor het grootste deel wat behoudener dan Dream Theater. Dat komt de zang in dit geval zeker ten goede.

Met de zang hebben we dan ook meteen het zwakke, of beter gezegd het minst sterke punt van deze plaat te pakken. Want zolang de band zich weet in te houden, en dus niet te veel van zanger Søren vergt is er weinig aan de hand, dan is de vocale prestatie zelfs dik in orde. Maar zodra de beste man zich meent wat agressiever te moeten uiten, is het afgelopen met de pret. Op die momenten gaat het af en toe gruwelijk fout en worden er een aantal nummers totaal om zeep geholpen. Dit is verdomd jammer, want dit haalt het luisterplezier van deze verder uitstekende plaat een behoorlijk eind naar beneden. Liefhebbers van melodieus en progressief werk kan ik echter beslist aanraden om Twinspirits eens te beluisteren, want over het algemeen is deze zeventig minuten durende plaat zeer zeker de moeite waard. Mijn slotconclusie luidt dan ook: Je moet geen marathon gaan lopen als je maar conditie hebt voor een halve marathon. Dat geldt ook voor zangers. Volgende keer dus liever een wat minder lang album, maar met alleen nummers die de zanger ook aankan, dan gaan we de tachtig punten dik voorbij!

Tracklist:twinspirits big

1. Projected
  2. Back to Reality